- PROBLEMATISK: Stein Sundstrøm og resten av Norsk onkologisk forening er kritiske til avgjørelsen om å ikke tilby Perjeta og Jevtana. Foto: Målfrid Bordvik

Frykter todelt helsevesen

Norsk onkologisk forening mener helseforetakenes nei til to nye kreftlegemidler vil føre til et klasseskille i norsk kreftbehandling.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

I et lukket møte bestemte det såkalte «Beslutningsforum for nye metoder» i forrige måned å si nei til å innføre to nye kreftlegemidler. Begrunnelsen er at verken brystkreftmedisinen pertuzumab (Perjeta) eller prostatakreft-legemiddelet kabazitaksel (Jevtana) med dagens pris er kostnadseffektiv behandling.

Statens legemiddelverk har beregnet kostnadene for Perjeta til 1,9 millioner kroner per kvalitetsjusterte leveår (QALY). Det ville dermed ha kostet 120 millioner kroner årlig å behandle rundt 100 pasienter med denne medisinen.

Beslutningsforum, som består av de fire administrende direktørene i de regionale helseforetakene, sa også nei til Jevtana, som allerede har vært i bruk i Norge i over tre år. Prislappen for Jevtana, som brukes både i Sverige og Danmark, er 1,4 millioner kroner per QALY.

Problematisk
I Norge vil nye kreftpasienter heretter ikke få tilgang til disse legemidlene, som begge kan forsinke sykdomsutviklingen og forlenge livet for undergrupper av pasienter med langtkommen kreft.

Nå har Norsk onkologisk forening (NOF) sendt et brev til helseminister Bent Høie, hvor de er svært kritiske til beslutningen. I brevet skriver foreningens leder, Stein Sundstrøm, at han tar det for gitt at norske myndigheter også ønsker at pasienter i Norge skal ha lik tilgang på optimal legemiddelbehandling.

«Vi finner det derfor problematisk at man ikke har funnet frem til en løsning som innebærer bruk av de to aktuelle medikamentene innenfor rammene av det offentlige helsevesen», skriver Sundstrøm.

Todeling
Brevet er også signert av nestleder i NOF, Andreas Stensvold, og flere styremedlemmer.

Kreftlegene er bekymret for at det offentliges nei til medikamentene vil føre til et todelt helsevesen, hvor noen pasienter vil sikre seg medikamentene på private sykehus.

«Dette vil gi en todeling hvor noen pasienter, avhengig av økonomiske årsaker, ikke kan benytte seg av behandling som er medisinsk forsvarlig og optimal, og som er godkjent for bruk i Norge.  Er dette ønskelig i en av verdens sterkeste økonomier?» spør kreftlegene i brevet til helseministeren.

Høie: Ikke ønsket utvikling
– Nei, dette er ikke en ønsket utvikling. Det nye systemet for innføring av nye metoder skal sikre mest mulig likeverdig tilgang til nye og effektive metoder i den offentlige helsetjenesten. Det skal også sikre felles vurderinger på tvers av de fire regionale helseforetakene, skriver helse- og omsorgsminister Bent Høie i et svar til Dagens Medisin.

Han viser til at regjeringen neste vår skal legge fram en legemiddelmelding som skal bidra til en mer helhetlig og pasientvennlig legemiddelpolitikk.

– Prioriteringsutvalget skal levere sin innstilling til departementet innen 15. september 2014, og vil gi oss råd om hvordan de prinsipielle og praktiske spørsmålene rundt prioritering bør håndteres, sier han videre.

Blander seg ikke inn
Høie svarer ikke direkte på hva han mener om Beslutningsforums avgjørelse om å si nei til Perjeta og Jevtana.

– I tråd med det nye systemet som skal bidra til en mer enhetlig og kunnskapsbasert prosess, er det de regionale helseforetakene som skal foreta de endelige beslutningene om innføring eller ikke innføring av nye legemidler ut fra gjeldende prioriteringskriterier, sier Høie.

Beslutningsforum har åpnet for at Perjeta kan bli innført dersom nye rabattforhandliger fører til redusert pris.  

– QALY uforståelig for de fleste
NOF er også kritisk til at vedtakene om de nye legemidlene ble fattet bak lukkede dører, og etterlyser mer åpenhet slik at folk flest kan sette seg inn i beslutningsgrunnlaget.

Onkologene er videre kritisk til bruken av det helseøkonomiske begrepet QALY som grunnlag for beslutningene. De mener QALY er en «teoretisk størrelse som bare et lite mindretall av helseøkonomer har bakgrunn til å forstå».  

De etterlyser i stedet et nettoregneskap for estimerte kostnader per pasient fratrukket moms og det staten tar tilbake i inntjening, som de mener vil være bedre egnet for en demokratisk debatt.

Advarer mot full åpenhet
Høie sier han ønsker mest mulig åpenhet om beslutningsprosessene for innføring av nye legemidler, men forsvarer likevel at møtene i Beslutningsforum holdes bak lukkede dører.

For å sikre pasienter rask tilgang til nye og effektive legemidler kan de regionale helseforetakene forhandle om pris, der bruk av rabattavtaler kan være aktuelt. Konsekvensen av full åpenhet rundt rabatter vil være at Norge ikke vil få tilgang til flere nye legemidler. Det vil bli for dyrt, og det er det pasienten som vil tape på. Norge kan ikke stå alene om åpenhet på rabatterte priser og vi jobber derfor internasjonalt for åpenhet, sier Høie.

Powered by Labrador CMS