OUS må betale 300.000 i tvangsmulkt

Statens helsetilsyn inndriver nå en tvangsmulkt på 300.000 kroner fordi OUS ennå ikke har innfridd pålagt responstid på samtaler til AMK-sentralen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

«Til tross for at Oslo universitetssykehus gjentatte ganger har uttalt at nødvendige tiltak vil bli gjennomført innen kort tid, har gjennomføringshastigheten, etter vår vurdering, ikke vært tilfredsstillende, særlig tatt i betraktning at forholdene ved AMK-sentralen har vært kjent over lang tid», skriver Statens helsetilsyn.
Fikk mulkt i desember
I juli i fjor fikk AMK Oslo og Akershus et pålegg om at 90 prosent av samtalene til 113 skulle besvares innen 10 sekunder, og at ingen anrop skulle være ubesvart etter 20 sekunder.
I desember ble 77,4 prosent av samtalene besvart innen 10-sekunder, noe Statens helsetilsyn mente var uakseptabel lang.
Oslo universitetssykehus (OUS) ble derfor ilagt en tvangsmulkt på 100.000 kroner pr. måned fra januar i år inntil pålegget er oppfylt.
I mars i år var prosentandelen på 82,8 og 96,9 prosent av samtalene ble besvart innen 20 sekunder – mot 93,8 prosent i september i fjor.
Siden pålegget fortsatt ikke er oppfylt, inndriver nå Statens helsetilsyn tvangsmulkten på i alt 300.000 kroner for de tre første månedene i år. Fristen for innbetaling er 15. mai.
Meldte fra selv
Leder av Prehospitale tjenester ved OUS, Terje Strand, sier at det jobbes kontinuerlig med forbedring.
– Vi var for dårlige og er i ferd med å bli bra, men er foreløpig ikke bra nok. Vi har et forbedringspotensial som vi jobber ganske intensivt med daglig, sier Terje Strand til Dagens Medisin.
Han understreker at OUS selv meldte fra til Statens helsetilsyn etter at svartiden innen ti sekunder var nede i noen og seksti prosent i fjor sommer.
– Etter dette fikk vi et pålegg å besvare 90 prosent av samtalene innen ti sekunder og 100 prosent innen 20 sekunder. Sistnevnte vil i enkelte tilfeller være et urealistisk krav, ellers synes vi pålegget er greit, og det skal vi oppfylle, sier Strand.
Jobber for å oppfylle pålegget
Han er fornøyd med bedringen som er oppnådd til nå, og sier at det jobbes for å nå målet.
– Personalet på AMK-sentralen gjør en kjempejobb, og jeg mener det ikke lenger er grunn til bekymring i befolkningen. Oppbemanning og omlegging av systemet tar tid. Vi jobber med en rekke ting nå og prøver blant annet å få ikke-akutte oppdrag ut fra AMK-sentralen for å frigjøre kapasitet til 113.
Betaler på vegne av flere
Strand legger til at flere andre AMK-sentraler har tilsvarende responstider.
– Det er ikke slik at svartiden er vesentlig bedre på andre AMK-sentraler. Tallene vi har tyder på at vi nå er blant de bedre. Dette er kanskje en bot vi betaler på vegne av hele AMK-området i Norge, mener Strand.

Powered by Labrador CMS