FÅR REGNINGEN: Finnmarksykehuset HF må etter alt å dømme betale regninger på flere millioner kroner frem til 2016, etter at Helfo inngikk fristbruddavtale med en privat leverandør. Sykehuset i Hammerfest (bildet) er et av foretakets største enheter. Foto: Finnmarkssykehuset HF

Må ut med millioner til privat fristbrudd-behandler

En privat behandler tar opp til 7500 kroner i timen for psykiatribehandling av pasienter i Alta. Finnmarksykehuset må ta regningen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Helfos avtale med en privat leverandør av psykiatriske behandlinger har blitt dyr for Finnmarkssykehuset: Den private tilbyderen fakturerte Finnmarkssykehuset for over ti millioner kroner i fjor - for behandlingen av de rundt 30 pasientene.1,17 millioner kroner på én månedHelseøkonomiforvaltningen (Helfo) inngikk i 2012 en avtale med en privat leverandør for å ta hånd om fristbruddpasienter ved Finnmarkssykehuset.Bare i mai 2013 fakturerte firmaet sykehuset for 1,17 millioner kroner for 24 aktive pasienter.Dagens Medisin har fått tilgang til fakturaer som viser at firmaet har levert psykolog- og psykiatritjenester til mellom 6000 og 7500 kroner i timen.Må betale fram til 2016Avtalen med firmaet ble inngått av Helfo Pasientformidling da disse pasientene ble såkalte fristbruddpasienter i den psykiatriske spesialisthelsetjenesten: Nå betaler Finnmarksykehuset mer enn eget årsbudsjett på gjeldende avdeling, i regninger til firmaet. Det må de gjøre frem til 1. januar 2016, til tross for at sykehuset sier at det ikke har hatt fristbrudd siden i fjor.Fylkeslegen varsletI sommer sendte fylkeslege Karin Straume i Finnmark en bekymringsmelding til helsemyndighetene. Hun skriver at firmaet alene tapper Helse Finnmark for mer enn ett årsbudsjett for foretakets største poliklinikk, og at hun er bekymret for både faglige og økonomiske forhold som gjelder den private leverandøren. Hun viser blant annet til at få pasienter avsluttes i behandling, samtidig som de øvrige pasientene fortsetter med et «økende antall konsultasjoner og kostnader måned for måned».Langvarig oppfølgingsbehov– Fristbruddpasientene som er igjen, og som vi behandler, er pasienter med svært alvorlig sykdom og som har langvarig oppfølgingsbehov. De har behov for et tilbud over lang tid. De har stått i kø, fått mangelfull behandling og ikke fått riktig tilbud tidligere i livet, sier Thor Kvakkestad, psykiater og leder av Psykia AS, som er den private leverandøren Helfo inngikk avtale med.– I timeprisen i våre andre fylker, ettersom vi ikke har en fast rammeavtale med Finnmark og dette er en enkeltstående avtale, er det bakt inn alle kostnader vi har med for å kunne utføre behandling hvor vi ellers ikke har aktivitet, kun disponible lokaler og personell. Vi har beredskap for å kunne stille med behandling til enhver tid, på en til to ukers varsel, sier Kvakkestad.Kontor i Alta– Helfo kan ikke gi noen garanti om hvor mange pasienter de vil kjøpe behandling til: Vi må levere tjenestene selv om Helfo kun ønsker behandling til én pasient. For kontoret i Alta har vi også en norsk psykologspesialist som bor i Sverige, og som regelmessig reiser til Alta for å jobbe. Vi har et kontor i Alta som er bemannet noen dager i uken. Det er tre behandlere tilknyttet kontoret i Alta, sier Kvakkestad til Dagens Medisin.– Hvordan tror du dere ligger prismessig i forhold til andre tilbydere?– Det må Helfo svare på. Det Finnmarksykehuset opplever, er et resultat av lovendringen i 2004, hvor pasientene fikk en unik garanti som politikerne mente ikke skulle koste noe som helst. Det har aldri vært bevilget en krone til dette, til tross for at behovet er enormt, sier Kvakkestad.Ifølge Kvakkestad behandles pasientene vanligvis på kontoret i Alta. –  Vi har hatt en psykoedukativ gruppe i alt seks ganger våren 2013 for pasienter med stemningslidelser, dette ble avholdt på møterom på Thon Hotell Alta da dette var bedre egnet enn møterommet i våre egne lokaler. I vårt tilbud til Helfo som vår avtale bygger på er det anført at maks 25 prosent av behandlingen kan utøves i grupper. På grunn av mangel på pasienter er det i dag ikke aktuelt med gruppetilbud, slik at pasientene kun får individuell oppfølging. Da noen av pasientene har et meget høyt lidelsestrykk utøves og noe behandling i form av hjemmebesøk.Frykter redusert bemanningAdministrerende direktør ved Finnmarkssykehuset, Torbjørn Aas, frykter at millionregningene kan føre til redusert bemanning. – Det er riktig som fylkeslegen sier, at når vi bruker store summer på å kjøpe behandlingstjenester utenfor foretaket, påfører vi oss selv kostnader som i verste fall kan medføre at vi må redusere vår egen bemanning, og dermed redusere behandlingstilbudet. Da kan vi få nye fristbrudd, sier Aas.Han mener at straks sykehuset har kapasitet, skal pasientene føres tilbake til foretaket. Totalt pasientforløpOgså konstituert klinikksjef Gunn Heatta (bildet) mener at pasientene burde ha vært ført tilbake til sykehuset nå.– Poenget er at folk skal leve og bo – der de faktisk bor – og at vi jobber med å få dem til å mestre sitt eget liv så snart som mulig. Samarbeidet med førstelinjen er derfor utrolig viktig, sammen med et helhetlig pasientforløp med forvern, poliklinisk behandling, innleggelse – og så tilbake igjen, sier Heatta.Petter Schou, fylkeslege i Oslo og Akershus, mottok også bekymringsmeldingen fra Finnmark. Han sendte saken over til Statens helsetilsyn, som etter å ha gått gjennom sakens dokumenter, konkluderte at det ikke var grunnlag for å opprette tilsynssak mot Psykia AS.Klaget inn FinnmarkssykehusetPsykia har på sin side klaget inn Finnmarkssykehuset for Helsetilsynet i august i fjor, og ba om uhildet tilsyn av Klinikk for helse og rus.Kvakkestad sier Statens Helsetilsyn uttalte i brev i november i fjor at Fylkesmannen i Finnmark ved fylkeslege Unni Straume i denne saken har brutt god forvaltningsskikk ved å ikke legge frem bekymringene om faglig innhold for Psykia AS. – Årsaken er at hun sendte bekymringsmeldingen til Statens Helsetilsyn via Fylkesmannen i Oslo og Akershus, uten at Psykia AS fikk mulighet til å imøtegå de grunnløse påstander som ble fremmet, sier Kvakkestad. I det aktuelle brevet fra Statens helsetilsyn heter det: «Etter vår vurdering ville god forvaltningsskikk i et slikt tilfelle være å forelegge aktuell tilbyder/personell bekymringsmeldingen til uttalelse. Dette for å sikre at videre saksbehandlingsskritt foretas med best mulig informasjon tilgjengelig»Statens Helsetilsyn har tildigere konkludert med at det ikke er grunnlag for å reise kritikk mot de faglige tjenestene Psykia AS tilbyr.
Powered by Labrador CMS