FORBEDRING: Ventetiden for brystkreftutredning er dramatisk kuttet, selv om den ikke er på 48 timer. Her er prosjektdirektør Andreas Moan sammen med adm.dir. Bjørn Erikstein og helseminister Bent Høie under lanseringen på Radiumhospitalet i fjor. Foto: Målfrid Bordvik

Lyktes med å kutte brystkreft-kø

Pasienter som skal utredes for brystkreft på OUS venter nå en til to uker. Det er en kraftig reduksjon fra i fjor, da ventetiden var flere måneder.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

– Det forekommer ikke lenger at noen venter i flere måneder. Nå blir alle med kul i brystet håndtert innen to uker, sier Marit Muri Holmen, overlege og enhetsleder for brystdiagnostikk ved Oslo universitetssykehus.

Så sent som i fjor høst måtte pasienter som skulle til brystkreftutredning vente i 12 uker.

– Tilbudet i dag er helt annerledes enn for et halvt år siden. Nå har vi kontroll på alle henvisningene, som blir vurdert flere ganger i uken, sier Holmen.

I november i fjor kunngjorde sykehusledelsen ved OUS at de hadde redusert ventetiden til utredning av brystkreft med 90 prosent fra 12 uker til 48 timer. Et designbyrå fikk store deler av æren da innovasjonsprosjektet ble presentert for helseminister Bent Høie på Radiumhospitalet.

Tidlig suksessfremstilling provoserte
Det fikk flere ansatte til å reagere. Tillitsvalgt for Avdeling for kreftbehandling, onkolog Anne Marit Wang Førland, kalte lanseringen for «svulstig». Det ble også klart at ledelsen manglet dokumentasjon for suksesshistorien.

– Jeg ble provosert over presentasjonen som fastslo at ventetiden var redusert, selv om prosjektet ennå ikke var implementert. Det var uredelig og uheldig, siden prosjektet i seg selv var så positivt, sier Førland til Dagens Medisin i dag.

Hun er glad for at opplegget fungerer om lag slik det var tenkt tre måneder senere, men mener det ikke er designprosjektet i seg selv som skal ha æren.

– Grunnen til at vi har lyktes er at OUS-ledelsen besluttet å kjøpe røntgentjenester hos private. Tidligere druknet vi i kontrollmammografi, som gjorde at vi ikke fikk tatt hånd om nye tilfeller. Nå går de aller fleste pasienter til kontroll hos Aleris eller Unilab, som har frigjort kapasiteten vår, sier Førland.  

Ikke innen 48 timer
Selv om ventetiden er drastisk kuttet, brytes intensjonen om utredning innen 48 timer. Det er dermed høyst usikkert om ventetiden er redusert med 90 prosent, slik prosjektlanseringen antydet.

– Jeg vet ikke om ventetiden er redusert med 90 prosent, men det viktigste er at det er et forutsigbart og raskt pasientforløp. Tilbakemeldingene er at utredning innen 48 timer ikke er praktisk gjennomførbart fordi man ikke får tak i pasientene, og heller ikke nødvendig så lenge pasienten får rask beskjed om at man ikke er glemt, sier Andreas Moan, prosjektdirektør ved OUS.

– Flere suksessfaktorer
Prosjektet skal evalueres i neste uke, men Moan sier han er fornøyd med resultatene.

– Jeg ser med stor glede at tankegangen fra designprosjektet sprer seg til andre bransjer, og hører gleden ved at pasienter føler seg godt ivaretatt. Det er nettopp det det handler om, å skape pasientenes helsevesen, sier Moan.

I motsetning til Førland, mener Holmen at designprosjektet var nødvendig for suksessen.

– Designbyrået var avgjørende for å starte prosjektet ved at vi fikk den drahjelpen vi trengte for å komme i gang og se mulighetene. Men det er fagfolkene på sykehuset som først og fremst har gjort jobben, sier hun.

Ba om unnskyldning
I etterkant av prosjektlanseringen tok prosjektdirektøren selvkritikk på at dette ikke kom godt nok frem.

– Jeg følte ikke at vi innkasserte seieren på forkant, vi hadde kjørt opplegget i flere uker og så at det fungerte. Vi ønskte å vise frem designverktøyet, og noen sammenhenger var vi ikke tydelig nok på at fagfolkene gjorde jobben, noe jeg skjønner at de ble irritert for, og som jeg har bedt om unnskyldning for, sier Moan.

Både Holmen og Moan nevner nyutnevnt pasientkoordinator, felles henvisningsmottak, videokonferanse mellom Ullevål og Radiumhospitalet, samt kjøp av private tjenester som avgjørende faktorer for at ventetiden holder seg lav.

Powered by Labrador CMS