Foto: Colourbox

Kan screene førskolebarn for psykiske plager

Ved hjelp av et spørreskjema kan en fange opp barn med psykiske plager allerede før skolealder.

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

En publikasjon fra NTNU i Trondheim viser dette.

Stipendiat Trude Hamre Sveen og kollegene ved Psykologisk institutt vurderte et screeningsskjema utfylt av foreldre og barnehageansatte til 845 fireåringer.

- Vi sammenlignet resultatene med informasjon fra et diagnostiske intervju for å undersøke i hvor stor grad skjemaene kunne predikere hvem som oppfylte kriteriene til diagnose, sier Sveen.

- Et lovende hjelpemiddel
Screeningen fungerte tilfredsstillende i identifisering av førskolebarns psykiske vansker, og spesielt adferdsvansker ble fanget opp i stor grad. Emosjonelle problemer var noe vanskeligere å fange opp med skjemaet, kalt Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ).

- Studien finner at skjemaet er et lovende hjelpemiddel som kan bidra til at helsepersonell lettere kan identifisere psykiske vansker hos førskolebarn. Det er viktig å understreke at et slikt screeninginstrument kun er et hjelpemiddel for å identifisere barn med psykiske vansker, sier Sveen.

Kan fanges opp tidligere
Stipendiaten mener det vil være viktig å kunne fange opp små barn med psykiske problemer på en enkel måte.

- Poenget med å screene barn i så tidlig alder, er at det også i denne aldersgruppen finnes barn som strever med psykiske vansker. Dersom dette ikke tas tak i, kan problemene fortsette inn i ungdoms- og voksen alder, forklarer hun

Sveen tror det strukturerte kartleggingsverktøyet SDQ kan bidra til at førskolebarna får tidligere hjelp.

- Tidlig intervensjon gir bedre prognose samt redusert ressursbyrde, poengterer hun.

Referanse: Detecting psychiatric disorders in preschoolers: screening with the strengths and difficulties questionnaire. Sveen TH, Berg-Nielsen TS, Lydersen S, Wichstrøm L. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, juli 2013.

Powered by Labrador CMS