Bruker pasienter i kampen mot offentliggjøring

I en ny strategi utarbeidet av legemiddelindustrien brukes pasientforeninger som våpen i kampen mot å offentliggjøre studieresultater.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Legemiddelindustrien mobiliserer nå pasientgrupper, hvorav mange er helt eller delvis finansiert av legemiddelfirmaene, som skal jobbe mot forslaget om å tvinge legemiddelselskaper til å offentliggjøre resultater fra legemiddelstudier.
- Offentliggjøring kan utgjøre risiko for folkehelsen
Det viser dokumenter som er lekket fra industrien, ifølge engelske The Guardian.
Det er en ansatt i et legemiddelfirma som lekket informasjonen om strategien, som skal være planagt og ført i pennen av Richard Bergström, sjef for European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations (EFPIA).  Også Pharmaceutical Research and Manufacturers of America (PhRMA) skal ha vært med i utarbeidelsen av strategien.
EFPIA representerer europeisk legemiddelindustri, mens  PhRMA representerer amerikansk industri.
The Guardian skriver at informasjonen ble sendt avisen i en e-post som beskriver hvordan kampanjen skal få pasientgrupper til å kjempe mot offentliggjøring av studieresultater, fordi slik offentliggjøring kan føre til at informasjon kan bli feiltolket og utgjøre en risiko for folkehelsen.
Strategien skal ha blitt sendt til sjefer for flere legemiddelfirmaer, deriblant Roche, Merck, Pfizer, GSK, AstraZeneca, Eli Lilly, Novartis og flere mindre selskaper, skriver theguardian.com
Vil offentliggjøre alle data
Legemiddelindustrien har publisert svært lite informasjon om sine studier, og motsetter seg i stor grad å offentligjøre ytterligere data fra legemiddelstudier.
Kampanjen er rettet mot Europa, fordi europeiske legemiddelmyndigheter (EMA) går inn for å offentliggjøre alle studier. Dette kan resultere i at alle kliniske studier kan blir tilgjengelige i en offentlig database.
Norske legemiddelmyndigheter: - Får langt bedre metaanalyser
Også norske legemiddelmyndigheter støtter offentliggjøring:
- Dette vil forhåpentligvis bety at vi får langt bedre metaanalyser i fremtiden – basert på alle tilgjengelige data fra alle studier som er gjort, har fagmedisinsk direktør i Statens legemiddelverk, Steinar Madsen tidligere sagt til Dagens Medisin.
Det har vært et stadig økende press på EMA og andre aktører for å bli mer transparente.
Åpenhetskampanje
Enkelte selskap har imidlertid sagt seg villig til å dele mer data.

I oktober i fjor kunngjorde legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline at de frigir kliniske data fra legemiddelstudier – også fra studier som ikke har positive resultater.
BMJ lanserte nylig sin egen åpenhetskampanje som har som mål å gjøre det obligatorisk for forskere å publisere kliniske forskningsdata i sin helhet.
En studie publisert i Annals of Oncology tidligere i år, viste at en stor andel publiserte studier på brystkreftbehandling gir et skjevt bilde av funnene, hvor negativ effekt tones ned eller skjules, og positiv effekt overdrives.

Powered by Labrador CMS