Sykepleierne intensiverer IKT-satsingen
Utviklingen innen IKT og e-helse har gått så fort at Sykepleierforbundet nå intensiverer sin strategi og krever at helsemyndighetene følger opp.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Gjennom Dagens Medisin lanserer Norsk Sykepleierforbund sin nye strategi for e-helse, som et grunnlag for organisasjonens ønske om å være en pådriver og deltaker i arbeidet med å rydde opp i og videreutvikle løsningene innen både spesialist- og kommunehelsetjenesten.
– For noen år siden visste jeg ikke at jeg kunne bruke smarttelefonen min til alt mulig. Denne utviklingen må få konsekvenser for helsevesenets kontakt og kommunikasjon med pasientene, sier forbundsleder Eli Gunhild By til Dagens Medisin.
Trekker frem sykehusinnovasjon
Mandag 18. mars inviterte Sykepleierforbundet Dagens Medisin med til Senter for pasientmedvirking og samhandlingsforskning ved Oslo universitetssykehus for å illustrere hva forbundet mener med sin nye satsing. Den legger vekt på bruker- og sykepleieperspektivet.
– Eksemplene vi har sett her i dag viser at e-helse ikke handler bare om innhold, men like mye om hvor enkle verktøyene bør være. Det er helt avgjørende at jeg som ansatt eller bruker forstår dem og lett kan bruke dem. Befolkningen, og dermed pasientene, bruker elektroniske hjelpemidler på en helt annen nå enn for noen år siden. Det offentlige henger etter i denne utviklingen. Det er grunnen til at vi har lansert den nye strategien, sier By til Dagens Medisin.
Utvikler brukerapplikasjoner
Sykepleier og doktorgradsstudent Elin Børøsund orienterte om fem av senterets ulike applikasjoner, som skal legge til rette for god elektronisk kommunikasjon og samhandling mellom brukere og helsepersonell, også internettbaserte løsninger.
Ved hjelp av nettbrett kan pasientene bruke en av applikasjonene til å forberede seg til konsultasjonen ved å besvare i hvor stor grad de har ulike symptomer. På denne måten skal både pasientene og helsepersonellet være bedre forberedt til konsultasjonen, fikk vi og en delegasjon fra forbundet høre. Senteret har også utviklet internettbaserte støtteløsninger for både ungdom og voksne pasienter med psykiske eller somatiske diagnoser.
Slik oppsummerte Børøsund noen av resultatene av forskningen, som senterets vitenskaplige medarbeidere har utført på innovasjonene som er utviklet ved senteret.
Arbeider for å få dem i bruk
Den ideelle stiftelsen CommuniCare som eies av sykehuset, har rettighetene til innovasjonene.
– Målet er å få løsningene ut i vanlig bruk, sier Elin Børøsund til Dagens Medisin.
– Hva synes du om at Sykepleierforbundet lanserer en strategi, der ett av punktene er brukermedvirkning?
– Det er midt i blinken, for på denne måten bidrar de til å få pasienten inn som en aktør i samhandling med helsepersonellet, svarer stipendiaten.
Hun forteller at senteret i dette arbeidet samarbeider med andre sykehus og enkeltkommuner for å forske på og utvikle applikasjoner og andre løsninger for e-helse som skal komme både pasienter og helsevesenet til gode.
– Grunnmuren må på plass først
Eli Gunhild By understreker at den nye strategien ikke bare handler om isolerte applikasjoner, men om helhet og samhandling.
– I Norge har vi ikke noe felles datasystem eller plattform, verken internt i sykehus, mellom sykehus eller mellom sykehus og kommuner. Vi har snarere uttallige systemer og applikasjoner som ikke snakker med hverandre. For å komme videre må vi få grunnmuren på plass, understreker hun overfor Dagens Medisin.
Når den er på plass, handler det ifølge By om å utvikle og integrere nye innholdsløsninger i elektronisk pasientjournal.
– Her har de laget brukervennlige systemer og programmer som er lagt til rette for sykepleiere og annet helsepersonell, pasienter og pårørende, slik at pasientene kan få en bedre og tryggere oppfølging.
Vil påvirke myndigheter og arbeidsgivere
– Hvordan vil dere bruke dette strategidokumentet?
– Det vil utgjøre en viktig del av vårt påvirkningsarbeid overfor myndigheter og arbeidsgivere, slik at vi kan bidra til elektroniske løsninger som er en støtte i hverdagen – ikke bare for sykepleiere og annet helsepersonell, men også for pasientene og samhandlingen med dem, svarer By.
Hun forteller at forbundet på dette området arbeider for å oppnå at helsevesenet samhandler best mulig med pasienten.
Fra venstre: Fagsjef Kari Bugge (NSF), kommunikasjonsrådgiver Bodil Nilsen (NSF), stipendiat Elin Børøsund (OUS), forbundsleder Eli Gunhild Bye (NSF), foretakstillitsvalgt Merete Norheim Morken (NSF). Foto: Kjell Arne Bakke