Spør sykehusene om meldesvar er nyttige
MELDEORNINGEN FOR PASIENTSKADER: Nå vil Kunnskapssenteret ha svar på hva sykehusene mener om meldeordningen.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Kunnskapssenteret sender ut et spørreskjema til sykehusene for å få tilbakemelding om hvordan de opplever meldeordningen.
- Planlagt lenge
– Vi ønsker at svarene vi gir skal være nyttige for sykehusenes videre arbeid med pasientsikkerhet, sier seksjonsleder Øystein Flesland i en pressemelding.
Kunnskapssenterets meldeordning har fått kritikk den siste tiden, både fra pasientssikkerhetsavdelingen ved Oslo Universitetssykehus og fra sykehusledelsen ved Sykehuset Østfold.
Les også: – Tilbakemeldingene fra Kunnskapssenteret framstår som nærmest meningsløse, mener ledelsen ved Sykehuset Østfold.
- Spørreundersøkelsen kommer ikke som følge av kritikken. Den har vært planlagt i lang tid, opplyser kommunikasjonssjef i Kunnskapssenteret, Ingrid Margaretha Høie, til Dagens Medisin.
Nytteverdi
Kunnskapssenteret sier de ønsker tilbakemelding om alt fra erfaringer med de tekniske løsningene som benyttes til håndtering av meldinger for utdypende informasjon og hvordan den interne saksgangen ved sykehuset foregår.
De ønsker også svar på om de faglige svarmeldingene fra Kunnskapssenteret har nytteverdi for institusjonens behandling av hendelsene.