– Uforståelig HPV-uttalelse fra NorChip

– Det er uforståelig at NorChip-direktøren tar Helsetilsynets brev som støtte for firmaets syn. Et eget ekspertutvalg har avvist at kvinner som er sjekket med andre tester enn deres også må dobbelsjekkes, sier gynekologiprofessor Ole-Erik Iversen.

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

GYNEKOLOGI-PROFESSOR: – Den store forskjellen mellom PreTect HPV-Proofer og Hybrid capture 2, er at den sistnevnte er evidensbasert gjennom en rekke publikasjoner som dokumenterer at den er trygg i bruk, påpeker gynekologiprofessor Ole Erik Iversen.

Fredag skrev Dagens Medisin at NorChip-direktør Geir Morland mener at konklusjonen til Statens helsetilsyn må bety at ikke bare de kvinnene som testet negativt med deres HPV-test PreTect HPV-Proofer, men også de som har testet negativt med gullstandardtesten Hybrid Capture 2 (HC2) fra firmaet Qiagen, må følges opp med en ny prøve.

– Dette er et synspunkt han er alene om, sier Ole-Erik Iversen til Dagens Medisin.

Iversen, som til daglig er overlege ved Kvinneklinkken ved Haukeland universitetssjukehus, er medlem av Helsedirektoratets styringsgruppe for Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft.

Dagens Medisin har fulgt konflikten om HPV-tester gjennom en rekke artikler de siste tre årene.

– Den andre testen er evidensbasert
– Den store forskjellen mellom PreTect HPV-Proofer og Hybrid Capture 2, er at den sistnevnte er evidensbasert gjennom en rekke publikasjoner som dokumenterer at den er trygg i bruk, utdyper Iversen.

Han påpeker at dette i høst ble bekreftet av et eget ekspertutvalg som Helsedirektoratet har rådført seg med i dette spørsmålet.

– Ekspertutvalget vurderte HC2-funnene og så ikke noe behov for å tilleggsteste de HPV-negative kvinnene, poengterer Iversen.

Gynekologiprofessoen understreker at når man innfører nye tester i Norge, gjør man det under overvåking for å finne ut om testene innfrir de vitenskaplige kravene. Han mener det er et problem når man tar i bruk tester som ikke har et godt nok vitenskaplig grunnlag.

RNA-testen overser syv virus
– NorChip-testen overser syv HPV-virus, som den andre testen finner. At en kommersiell aktør mener at deres test trenger et ekstra sikkerhetsnett i form av en ekstra celleprøve etter tolv måneder, er en erkjennelse av at testen ikke kan påvise syv av de tolv kreftfremkallende HPV-typene som WHO anbefaler å teste for.

Han mener det er høyst uvanlig å forvente at et nasjonalt program skal tilpasse seg ønskene og anbefalingene fra en kommersiell aktør.

Iversen legger til at også det største laboratoriet i København-området fra august i år har sluttet å bruke NorChips test.

Trekker frem kunnskapsoppsummeringer
– Morland hevder at tallene som ligger til grunn for Kreftregisterets evalueringsrapport om HPV-testing viser at også de kvinnene som er testet negativt med HC2 har tilsvarende risiko for alvorlige celleforandringer eller kreft som dem som er testet med PreTect HPV-Proofer?

– Kreftregisterets evalueringsrapport viser ikke hele bildet her, det er det bare den samlede vitenskaplige dokumentasjonen på dette området som gjør. Mye viktigere enn evalueringsrapporten er Kunnskapssenterets tre oppsummeringer om at evidensgrunnlaget for NorChip-testen er altfor svakt, noe senteret påpekte lenge etter at testen var tatt i klinisk bruk, svarer han.

Han understreker at Kreftregisterets rapport aldri var ment som, og heller ikke egnet som, et grunnlag for fortsatte anbefalinger om hvilke tester som skulle benyttes i livmorhalsprogrammet.

For Ole Erik Iversen er det viktig å konstatere at Norge nå har et forsvarlig system for HPV-testing, noe som ble bekreftet gjennom Helsetilsynets spørrerunde til norske sykehus våren 2012.

Gynekologene glad for HPV-støtten
Landets gynekologer er glad for at Helsetilsynet nå har tatt et så klart standpunkt til bruk av HPV-tester.

– Norsk gynekologisk forening er svært fornøyd med at vi har fått full støtte for vårt syn hos Helsetilsynet. Dette sikrer at retningslinjene følges med adekvate tester. Dermed har vi fått en bedre screening for livmorhalskreft for fremtiden, sier NGFs leder Knut Hordnes til Dagens Medisin.

Denne foreningen tok et initiativ overfor Helsetilsynet i dette spørsmålet, noe som resulterte i at helseforetakene som har benyttet Norchip-testen blir pålagt å følge opp de aktuelle kvinnene.

– Dette er viktig og er det vi har bedt om. Dette har vært en lang prosess, og det er gledelig at vi nå har oppnådd det vi ønsket, sier NGF-lederen til Dagens Medisin.

– Har nå forsvarlig praksis
Ole-Erik Iversen kommenterer at Helsetilsynet i vår ikke fant noen uforsvarlig praksis på dette området i sykehusene på denne måten:

– Vi i NGF er godt fornøyd med at praksisen våren 2012 var forsvarlig. Det skyldes blant annet foreningens niårige påpeking av sviktende dokumentasjon og forsvarlighet knyttet til NorChip-testen, og som munnet ut i innskjerpede kvalitetskrav fra forrige årsskifte.