IT-trøbbel forlenger kreftventetid

Tilsyn med henvisning og utredning for tarmkreft har avdekket brudd på regelverket ved halvparten av de undersøkte sykehusene. IT-problemer øker risikoen for lengre ventetid på behandling og fører til gale ventelistetall.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Tilsyn på sykehus ved tarmkreft

Av omkring 30 planlagte tilsyn på henvisning og utredning ved tarmkreft, avdekker 16 tilsynsrapporter så langt:Avvik ved 8 sykehus:Orkdal sjukehus, Hammerfest sykehus, Nordlandssykehuset, Namsos sykehus (2 avvik), Sandnessjøen sykehus, Molde sykehus (2 avvik), Kongsberg sykehus og Drammen sykehus.Ingen avvik eller merknader:Kongsvinger sykehus, Ringerike sykehus, Bærum sykehus, Haukeland universitetssykehus, Harstad sykehus, Stavanger universitetssykehus, Haugesund sjukehus, Førde sjukehus.

Hittil har fylkesmennene gjennomført i alt 16 tilsyn på håndtering og vurdering av henvisninger og utredning av pasienter med tykk- og endetarmskreft (kolorektalkreft). Av de 16 sykehusene har seks fått avvik, som er brudd på lov eller forskrift.
I løpet av året skal det, ifølge Statens helsetilsyn, gjennomføres cirka 30 tilsyn ved i alt 20 helseforetak.
«20-dagersfristen»
Nylig viste Norsk pasientregisters tall for ventetid på kreftbehandling for første tertial i år at 58 prosent av pasientene med tykk-tarmskreft fikk sin første behandling innen det pålagte målet på 20 virkedager for 80 prosent av pasientene. Dette er ett prosentpoeng dårligere enn på samme tid i fjor. Helse Midt- Norge hadde høyest andel, med 68 prosent, mens Helse Vest lå lavest med 46 prosent.
Nettopp disse tallene og forløpstidene viser seg ikke å gi et realistisk bilde. De fleste av avvikene ved sykehusene skyldes nemlig feil i forhold til å registrere dato for når den første henvisningen i et pasientforløp er mottatt ved sykehuset, den såkalte ansiennitetsdatoen.
I mange tilfeller blir det satt nye datoer, og dermed blir det ikke mulig å ha sikre tall for ventetid og pasientforløp eller eventuelle fristbrudd.
Gammelt IT-system
Dette gjelder blant annet Molde sjukehus, som fikk to avvik. I tilsynsrapporten står det blant annet at «pasienter med klare alarmsymptomer går gjennom et utredningsopplegg som ofte tar lang tid, og der det ofte opprettes flere omsorgsperioder».
Fagdirektør i Helse Møre og Romsdal, Odd Veddeng, forteller Dagens Medisin at det er gjort tilsvarende tilsyn ved Ålesund, med samme funn. Han forklarer noe av problemene med et gammelt IT-system for Helse Midt-Norge generelt - og et pasientforløpssystem (PAS) som ikke er godt nok.
- Rutinene er egentlig klare, men det blir likevel gjort feil. Vi har dårlige IT-systemer som blant annet gjør det vanskelig å se ansiennitetsdato.
- Bidrar feilene til at det tar lengre tid før pasientene kommer i behandling?
- Ikke nødvendigvis, men det er høyere risiko for at det går lengre tid, svarer Veddeng.
Han tillegger at sykehusene i Ålesund og Molde har nær 70 prosent av pasientene innen fristen på 20 dager. som har startet behandling innen 20 dager etter henvisning.
- Kan IT-problemene forklare at ikke flere behandles innen fristen?
- Jeg vil ikke si det så skråsikkert, men det kan være én faktor.
Avviste henvisninger
Molde sykehus fikk også avvik på at henvisninger ble returnert til fastlegen og ble slettet på sykehuset.
- Her er det én lege som har misforstått, og som har gjort feil. Når vi ber om supplerende opplysninger, skal vi beholde henvisningen.
- Hva har dere gjort etter tilsynene?
- Vi har sett på om NPR-tallene stemmer og har fått noen aha-opplevelser. Vi jobber med å utvikle PAS-systemet, og det jobbes på regionalt nivå med forbedringer av IT-systemet. 
- Hvor alvorlig er de avvikene som sykehusene har fått?
- Dette er ikke optimalt, og vi setter inn det vi har for å rydde opp, sier Odd Veddeng.
I ferd med å løse problemet
Også Nordlandssykehuset er blant dem som fikk avvik for feil i forbindelse med ansiennitetsdato og manglende opplæring i regelverk.
Viseadministrerende direktør Barthold Vonen ved Nordlandssykehuset begrunner avviket med IT-problemer når henvisning kommer fra et annet helseforetak.
- IT-systemet gjør det vanskelig å beholde og registrere den opprinnelige datoen for første gangs henvisning. Vi ser at det kan gi forsinkelser og bidra til at tallene for ventetid ikke alltid er helt korrekte og er i disse dager i ferd med å rette dette. Vi forventer at det er løst i løpet av kort, sier Vonen.
- Er det fare for at IT-problemene fører til at det tar lengre tid for pasienten fra henvisning til behandling og at ventetiden påvirker utfallet?
- Vår kreftbehandling skjer i et tempo som er faglig forsvarlig og som ikke svekker prognosen, selv om det ikke alltid skjer innenfor 20-dagers fristen. Ved gitte tilstander og prosedyrer kan det være vanskelig å overholde fristen politikerne har satt. Imidlertid ser vi at pasientene kan oppleve en forlenget ventetid som en belastning, sier Vonen.


Helsedirektoratet: - Må ha data til å stole på
Divisjonsdirektør Christine Bergland er klar på at Helsedirektoratet må ha data og tall bak indikatorene som gir mening - og som er til å stole på.
Direktoratet understreker viktigheten av at tallene gjenspeiler virkeligheten:
- Det er viktig å ha kvalitetsindikatorer med reell verdi slik at helsetjenesten kan gi en enda bedre kvalitet i tilbudet til pasientene. Det er viktig at tallene som vises, er riktige, at folk vet at de er til å stole på - og at de viser et mest mulig riktig bilde av helsetjenestene slik de faktisk fungerer. For å få til dette, må vi ha indikatorer som er mulige å måle, og vi må ha data og tall bak indikatorene som gir mening og er til å stole på, uttaler Christine Bergland, divisjonsdirektør for eHelse og IT i Helsedirektoratet.
Helsedirektoratets nasjonale kvalitetsindikatorer, som ligger til grunn for blant annet ventetidstallene for behandling, rapporteres inn av sykehusene og kvalitetssikres av Norsk pasientregister.
- Åpenhet og mer offentlighet om tall og resultater for ulike kvalitetsmål og de nasjonale kvalitetsindikatorene fører også til bedre tallgrunnlag. Det har vi eksempler på, sier Bergland.

Powered by Labrador CMS