Smerteregisteret kommer i høst

Et samarbeid mellom smerteklinikkene ved Haukeland Universitetssykehus (HUS) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) gir registrering av smertepasienter denne høsten.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Overlegene Lars Jørgen Rygh (HUS) og Lena Danielsson (UNN) er initiativtakerne til registeret. Det siste året har de i samarbeid med sine kolleger i Bergen og Tromsø utarbeidet en registerprotokoll - det siste halve året også med bidrag fra smerteklinikkene ved St. Olavs Hospital, Oslo Universitetssykehus og Norsk Smerteforening (NOSF).

Forankres i Helse Vest
Det er vedtatt å opprette en styringsgruppe med representanter fra alle de fire helseforetakene, samt NOSF.

- Dette understreker den faglige konsensus for registeret i det nasjonale smertemiljøet. Det er besluttet at registeret skal forankres i Helse Vest, og dette helseforetaket har gitt sin godkjenning til dette, sier Rygh.
Dette innebærer at Helse Vest påtar seg det juridiske ansvaret for datalagringen, samt et økonomisk ansvar for drift av registeret - når nasjonal status er oppnådd. Daglig ledelse blir ved Seksjon for smertebehandling og palliasjon ved Haukeland Universitetssykehus.
- Vi vil registrere alle inneliggende pasienter som henvises til smerteklinikkene i Norge. En vil starte ved de tverrfaglige smerteklinikkene i Bergen, Tromsø, Trondheim og Oslo, men ser for seg en utvidelse til alle smerteklinikker i hele landet på sikt, forteller Rygh.
Samkjøre praksis
Smertebehandling i praksis på norske sykehus varierer betydelig fra sted til sted, både når det gjelder hvordan det jobbes og hvilke pasienter smerteklinikkene involveres i, ifølge Rygh. 

- En av hensiktene med registeret er å bruke data til å samkjøre vår praksis på landbasis slik at denne tjenesten oppnår best mulig kvalitet over hele landet. Videre ønsker man også å kunne samle gode kvalitetsdata slik at registeret kan brukes til forskning som blant annet vil ha som mål å bedre smertebehandlingen, forteller Rygh om bakgrunnen for etableringen.

Planleggingen av registeret har foregått i tett samarbeid med Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE), og planen skal være å følge deres mal for oppretting av kvalitetsregistre.
- Tanken er å søke SKDE om nasjonal status innen utgangen av 2012. Det er utarbeidet en registerprotokoll, og målet er å ta i bruk elektroniske løsninger så snart som mulig. Medisinsk registreringssystem (MRS) via helsenettet er den mest sannsynlige løsningen, avslutter Rygh.

Powered by Labrador CMS