Er pasienten tjent med en presset og utslitt fastlege?

Økt press på fastlegen kan føre til en utslitt fastlege. Er pasienten tjent med det?

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Knut Skyberg, dr.med. og leder for Norsk Arbeidsmedisinsk Forening
ET FORSLAG til ny fastlegeforskrift kommer med føringer om at 80 prosent av alle telefonhenvendelsene til fastlegen skal mottas innen to minutter. Samtidig skal man få tilbud om legetime innen andre eller femte arbeidsdag etter bestilling.
Dette kommer på toppen av nylig innførte krav til å stille opp på møter som ledd i oppfølgingen av sykemeldte.
I første omgang høres det forlokkende ut å komme raskt til legen. Flere pasienter har erfaring med å stå i telefonkø før man kommer i kontakt med fastlegekontoret. Imidlertid vil dette si at dersom et stort antall personer med enkle problemstillinger kontakter fastlegekontoret, må de prioriteres fremfor pasienter med kroniske, sammensatte lidelser som fastlegen vanligvis vil prioritere.
Kan dette sies å være en god bruk av fastlegen?
DETALJSTYRING. Med forslag til ny fastlegeforskrift kommer også en detaljstyring av fastlegens arbeidsdag, med økte krav til rapportering og skriftlig dokumentering ut over vanlig journalføring.
Dette kan medføre at fastlegen må overføre tid fra klinisk pasientkontakt til skrivearbeid. Vi har allerede sett betenkelige skritt i denne retningen - som følge av flere dialogmøter for å følge opp sykmeldte. Etter den siste endringen, som kom 1. juli i fjor, kan sykmeldende lege pålegges å møte bedrift/Nav ved sykmelding henholdsvis i syv og 26 uker - med trussel om bøtelegging og tap av sykmeldingsrett ved uteblivelse.
SIKKERHET I FARE. Arbeidsmedisin er et fagområde som ser på sammenheng mellom arbeidsmiljø og helse. Som arbeidsmedisinere er vi bekymret for fastlegene ettersom vi ser stadig økende belastning med annet arbeid enn pasientbehandling. Arbeidsmedisinsk forskning har dokumentert at tidspress kan føre til høyere andel av uheldige belastninger og ulykker.
Bedriftsleger har erfart at hensynet til helse, miljø og sikkerhet settes til side når arbeidspresset blir stort og egen innflytelse over arbeidsmiljøet er for liten. De fleste pasienter ønsker å møte en fastlege som har tid til å se og høre dem, en stresset fastlege er ingen god samtalepartner og kan lettere gjøre feilvurderinger.
KAN AVLASTE FASTLEGEN. Vi har forståelse for at samfunnet ønsker en effektiv primærhelsetjeneste, og en økt vekt på rehabilitering og forebygging.
Vi vil imidlertid peke på at bedriftsleger med arbeidsmedisinsk spesialistutdanning - og kommuneleger med samfunnsmedisinsk spesialisering - er ressurser som kan benyttes mye mer i dette arbeidet, slik at fastlegen kan konsentrere seg om pasienten.
Dette mener vi at både pasientene og helsetjenesten er best tjent med.
Kronikk og debatt, Dagens Medisin 03/2012

Powered by Labrador CMS