Mer skole gir høyere IQ

Norske forskere har funnet at gjennomsnittlig IQ økte etter at det ble innført 9-års obligatorisk skolegang i Norge.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

IQ-nivået til norske menn økte etter at 9-års obligatorisk skolegang ble innført, og funnene tyder på at ett år mer utdanning i ungdomstiden, økte IQ-skår med 3,7 IQ-poeng.

Det viser en norsk studie publisert i anerkjente Proceedings of the National Academy of Sciences. Bak artikkelen står forskerne Christian Brinch og Taryn Ann Galloway ved Statistisk sentralbyrå (SSB).
Kjent sammenheng
– Det er kjent at det er en sammenheng mellom utdanningslengde og skår på IQ-test. Mens mange mener at IQ ikke forandres ved skolegang, er det også empiri for at utdanning kan øke IQ-nivået. Vår studie bekrefter tidligere forskning som har vist at økt skolegang bidrar til økt IQ-skår, men vi har sterkere data i bunn enn flere andre studier, sier forsker Christian Brinch ved SSB til Dagens Medisin.
Kontroversielt
Han sier at temaet er kontroversielt.
– Ikke alle vil være enige i at det er økt skolegang som bidrar til økt IQ-nivå. Mange vil hevde at det snarere er slik at de som allerede er flinke også går lengre på skolen. Det at vi viser endringer som følge av skolegang i 14-15-årsalderen er også relativt høy alder i forhold til annen forskning som har undersøkt IQ og skolegang, sier Brinch.
Resultatene til de norske forskerne ved SSB fanger opp at lengre skolegang gjør folk flinkere.
– Men vi kan ikke si noe om effekten av skolegang utover grunnskolen, understreker Brinch.
Målt ved sesjon
Resultatene er basert på bare menn, av den enkle grunn av IQ-testene som ligger til grunn for studien er gjennomført i forbindelse med sesjon for militær førstegangstjeneste. 
Datamaterialet omfatter over 100.000 menn født mellom 1950 og 1958. Noen av disse mennene ble berørt av skolereformen som innførte ungdomsskole og dermed forlenget obligatorisk grunnskole fra syv til ni år, mens andre fungerer som kontrollgruppe i studien.
Reformen ble innført gradvis i perioden 1955-1972.
Forskerne har sett på gjennomsnittlig IQ-økning blant menn i kommuner omfattet av reformen et bestemt år, og har sammenlignet med gjennomsnittlig IQ-økning blant menn i kommuner som ikke ble omfattet av reformen i det samme året.
Isolert effekt
– Slik har vi prøvd å isolere effekten av skolegang i forhold til IQ, forteller Brinch. Denne forskningsstrategien sikrer at man fanger opp en effekt av utdanning på IQ og ikke en effekt av IQ på utdanning.
– Var forskjellen i IQ mer enn dere hadde forventet?
– Vi hadde trodd vi ville finne forskjeller, men i hvor stor grad er vanskelig å gjette på forhånd, svarer Christian Brinch.

Powered by Labrador CMS