Kjøpte sykmeldingsråd for to millioner

Helsedirektoratet kjøpte hjelp for to millioner for å informere legene om de nye sykmeldingskravene.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Helsedirektoratet har leid inn kommunikasjonsbyrået  Apeland informasjon for rundt to millioner kroner for å få hjelp til å kommunisere de nye sykmeldingsreglene.
Problematiske dialogmøter
Til tross for denne strategien har ikke informasjonen til legene vært god nok, mener Allmennlegeforeningens leder Trond Egil Hansen.
- Informasjon er aldri god nok før mottakeren har forstått og integrert budskapet. Det som vi får nå, er mange meldinger fra legene om at innkalling til dialogmøtene hos arbeidsgiver ikke skjer som forutsatt. Verken arbeidsgivere og lokale Nav-kontorer er godt nok informert om hvordan disse møtene skal avtales, sier Hansen til Dagens Medisin.
-    Det er også et inntrykk av at mange leger heller ikke har fått med seg budskapet om at dialogmøtet kan gjennomføres på telefon, noe som illustrerer vanskelighetene med å få fram informasjon, sier han.
Debatten raser blant legene om de nye kravene til legene ved sykmelding: Et stridsspørsmål er den foreslåtte obligatoriske opplæringen i sykmeldingsarbeid, noe som Legeforeningen har uttalt at de er skeptiske til.
Uheldig dato
Dette forslaget er til høring i Arbeidsdepartementet,som opplyser til Dagens Medisin at de nærmer seg en avklaring men at de ikke tør si når den er klar.
De nye sykmeldingskravene ble vedtatt i Stortinget og gjort gjeldende fra 1.juli i år.
-    Innføringstidspunktet 1. juli ikke heldig i forhold til det å nå ut med informasjon når endringen skjer, sier Hansen.
Helsedirektoratet opplyser at Apeland informasjon i år har bistått i arbeidet med å utarbeide kampanjen ”jobb for helsa”, samt hjulpet til med prosjektkoordinering overfor reklamebyrå og utarbeidelse av informasjonspakker til sykmeldere, arbeidsgivere og NAV-kontorer.
Prisen inkluderer også bistand til gjennomføring av en såkalt omnibusundersøkelse.

Powered by Labrador CMS