Nav «frikjenner» kommuneoverlegen

Fungerende fylkesdirektør i Nav Finnmark gir full støtte til kommuneoverlegen i Tana, og sier det aldri er blitt utlevert en komplett pasientjournal.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Saken om den angivelige utleveringen av pasientjournalen til ambulansearbeideren Tor Vidar Betten har engasjert mange.  Som Dagens Medisin tidligere har skrevet, følte Betten det som «et grovt overgrep» da han oppdaget at Nav hadde bedt om å få utlevert hans komplette pasientjournal i forbindelse med en sykmelding i oktober 2011.

Betten hevder å ha fått det bekreftet fra flere hold i Nav at hans komplette journal ble utlevert. Dagens Medisin sitter med dokumentasjon på at Nav bekrefter at de har mottatt noe etaten selv kaller «fullstendig journalutskrift».

Beklager forespørselen

Nå beklager fungerende fylkesdirektør i Nav Finnmark, Inge Hill, det inntrufne. Samtidig stiller han seg bak kommunelege Lars Kristian Kvalheim, som han hevder har handlet helt i tråd med gjeldende regelverk.

- Artikkelen gir ikke et korrekt bilde av fakta i saken. Det ble aldri utlevert en komplett journal. Vi kan beklage at det fra vår side ble brukt feil ord i bestillingen fra Nav til fastlegen. Vi skulle ikke ha bedt om en komplett journal, men om en redigert journal ut fra et gitt tidsrom, hvilket vi har hjemmel til å be om. Fra legen var det nettopp det vi mottok, en redigert utgave for et gitt tidsrom. Dette viser at systemet og samhandlingen mellom Nav og lege fungerer, og legen har altså ikke begått noen feil, skriver Hill i en e-post til Dagens Medisin.

I Folketrygdlovens § 21-4c står det eksplisitt at Nav ikke har adgang til «innhenting av komplett pasientjournal». Videre står det at det imidlertid kan kreves «spesifiserte eller redigerte utdrag av journalen når dette anses nødvendig».

Redigert journal

Kommuneoverlege Lars-Kristian Kvalheim er klar på at den utleverte journalen var redigert.

- Det som ble utlevert til rådgivende lege i Nav var en redigert utdrag av en pasientjournal for et begrenset tidsrom over to år. Dette er hjemlet i folketrygdloven, sier Kvalheim, som er kommuneoverlege i Tana og Nesseby.

Legeforeningen, som i den opprinnelige artikkelen uttalte seg kritisk, mener det har kommet frem nye opplysninger som i noen grad endrer premissene for deres uttalelse.

- Her synes det å være misforståelser med hensyn til hva som ble etterspurt og hva som faktisk ble utlevert til Nav. Mye tyder på at kommuneoverlegen kjente regelverket og kun utleverte dokumentasjon som var relevant og nødvendig i saken. Saken viser imidlertid hvor viktig det er at Navs adgang til å be om opplysninger fra pasientjournal er sterkt begrenset og at utlevering av informasjon i størst mulig grad skjer i samforståelse med den opplysningene angår, uttaler fagsjef og advokat i Legeforeningen Lars Duvaland.

Bør få i gang dialog

Jurister som Dagens Medisin har vært i kontakt med, mener at en pasientjournal anses som «komplett» dersom den ikke er redigert på noen som helst måte. Tidsrommet den spenner over, er uvesentlig.

- Hovedprinsippet er at kun relevante opplysninger skal være inkludert, sier Yngvar Åsholt, som er assisterende arbeids- og velferdsdirektør.

Ambulansearbeideren Bettens påstand er at den utleverte journalen, som han har fått kopi av, slett ikke er redigert. Hans vurdering er også at den inneholder opplysninger som ikke er relevante. Det er dette som føles som en belastning.

Nils Kolstrup, som foruten å være allmennlege ved Skansen legekontor i Tromsø også er førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø, har tidligere engasjert seg i en tilsvarende sak. Han tror en dialog ofte vil kunne forhindre uheldige situasjoner som dette.

- Oftest vil en dialog med Nav, mens pasienten er til stede, være mer avklarende enn bare å utlevere journalopplysninger. Hvis Nav skulle be om uredigert journal, ville jeg uansett ikke gi den fra meg uten at jeg først hadde et møte med Nav og pasienten. Sammen med pasienten ville jeg gått gjennom hvorfor Nav ønsker dette og eventuelt, med pasientens samtykke, ta med journalen på møtet, sier Kolstrup til Dagens Medisin.

Frykter journalsensur
Han mener det er uhyre viktig at pasienter føler seg helt sikre på at opplysninger som står i journalen, ikke blir gitt videre uten at pasienten har gitt sitt samtykke til det.

- Da bryter tilliten mellom lege og pasient sammen, noe som ville være en ulykke for alle parter. Konsekvensen av at pasienter ikke kan være sikre på at opplysninger de har gitt til legen ikke blir gitt videre uten deres samtykke, har også en effekt for legen. Dersom vi sensurerer hva vi skriver i journalen, kan det bety at vitale opplysninger ikke blir ført. Det vil igjen utgjøre en livsfarlig situasjon for pasienten, understreker Kolstrup.

Fylkesdirektør i Nav Finnmark, Inge Hill, understreker på sin side viktigheten av å få behandle opplysningene de får med varsomhet.

- For at Nav skal kunne utføre sitt samfunnsansvar og fatte de riktige beslutninger på en rekke saksområder, er vi avhengig av riktig og tilstrekkelig informasjon fra våre brukere. Det er viktig hele tiden å ha fokus på at dette er sensitiv informasjon om mennesker som ofte er i en vanskelig livssituasjon. Vi er avhengig av tillit fra våre brukere og våre samarbeidspartnere. Derfor har vi også stor oppmerksomhet på ikke å spørre om flere opplysninger enn våre saksbehandlere og rådgivende leger trenger, og at vi behandler de opplysningene vi får på riktig måte, fortsetter Hill.

Powered by Labrador CMS