Vil ikke tallfeste sykefravær

1. juli trer nye sykmeldingsregler i kraft. – Med stor sannsynlighet vil de nye reglene bidra til å redusere sykefraværet, men jeg tør ikke tallfeste dette. Det viktigste er å få folk i arbeid, sier arbeidsministeren.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Tettere og tidligere oppfølging er de vesentligste virkemidlene i de nye sykmeldingsreglene, som trer i kraft i morgen, 1. juli.
– Det aller viktigste er å få folk i arbeid. Med stor sannsynlighet vil de nye reglene bidra til å redusere sykefraværet, men jeg tør ikke tallfeste dette, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm til Dagens Medisin og legger til at målet med de nye reglene er at alle rundt den sykmeldte skal få bedre forutsetninger for å gjøre en god jobb.

Sanksjoner
Reglene innebærer skjerpede krav til både den sykmeldte, arbeidsgivere og legene. Blant annet kan leger som ikke har god grunn for å unnlate å delta i dialogmøter gjentatte ganger, ilegges et gebyr.
På spørsmål fra Dagens Medisin til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm om hvorfor sanksjoner bare gjelder arbeidsgiver og lege, men ikke Nav, svarer statsråden:
– Dette er en uinteressant problemstilling. Nav er underlagt et gjennomgående kontrollsystem. Sanksjoner er ikke noe nytt, men har ikke vært brukt. Legene må forholde seg til sine sanksjoner, så skal jeg sørge for at Nav gjør jobben sin. Vi har satt en høy terskel for når Nav kan komme med sanksjoner overfor legene. De fleste leger gjør en god jobb, og poenget er å ha en god oppfølgingskultur som vil fange opp unnasluntrerne, sier Bjurstrøm.
Hun påpeker at det er noen få leger som ikke kommer til dialogmøter – uten at de har en god grunn, og at det er uakseptabelt når dette skjer.
– Det skal mange regelbrudd til for at Nav kan iverksette sanksjoner. Jeg mener dette er innenfor rimeligheten av hva man kan forvente, gitt legenes sentrale stilling i dette arbeidet, bemerker ministeren.
Skal ikke stå alene
– Selv om de nye sykmeldingsreglene følges til punkt og prikke, kan legene risikere at arbeidsgiver er lite samarbeidsvillig og at den sykmeldte har problemer med å komme tilbake til jobb av den grunn?
– Jeg ser at det kan skje, og jeg vet at leger opplever at pasienter sier arbeidsgiveren ikke vil ha dem tilbake. Samvittighetsfulle leger opplever dette som frustrerende, og Legeforeningen har tatt opp problemstillingen med meg. Det er Nav som er ansvarlig overfor arbeidsgiver, ikke legene. Nav skal følge opp arbeidsgiver, og de må ha ressurser til å gjøre dette. Min svenske kollega forteller at i Sverige er det ikke en problemstilling at arbeidsgiver kan nekte en sykmeldt å komme tilbake til jobb. Det er viktig at både vi og Nav følger opp dette, legene skal ikke stå alene med det, mener Bjurstrøm.
En viktig jobb
Statsråden understreker at legene har en viktig rolle når det gjelder å få folk i jobb.
– Legen har en helt sentral funksjon. Mange gjør en god jobb, og jeg er opptatt at av legene skal bli enda bedre. Helsedirektoratet kommer nå også med en faglig veileder for legene. Dette blir et viktig verktøy. Her kan også legene selv gi direkte tilbakemelding på veilederen, sier Bjurstrøm. 

– Flere leger forteller oss at de opplever samarbeidet med Nav som vanskelig. Hvilke tiltak mener du kan bidra til forbedring?
– Det er vanskelig å kommentere hva eventuelle samarbeidsproblemene skyldes, det kan være ulike faktorer. Det regelverket vi nå får på plass er tydelig på hva de enkeltes roller er og hva som forventes, svarer Bjurstrøm, som legger til at mange leger rapporterer om et godt samarbeid med Nav.
– Mye kan tyde på at det er store forskjeller mellom Nav-kontorene når det gjelder folks opplevelse av å få hjelp. Er ikke det urettferdig?
– Jeg vil ikke bruke ordet urettferdig, og vil heller si at det er utfordrende at erfaringene er varierende. Jeg vil ikke underslå at det ikke er forskjeller ved Nav-kontorene, men forskjellene er ikke så store. Brukerne skal bli møtt på en god måte uansett.
I riktig retning
– Ser du at manglende tillit til Nav kan gjøre det vanskeligere å lykkes med intensjonen bak de nye sykmeldingsreglene?

– Det er mye som går bra i Nav. Jeg sliter med nå ut med de gode erfaringene. Selv om ikke alt er på skinner i Nav, er det ingen unnskylding for at de andre aktørene i systemet ikke gjør jobben sin. Nav-reformen var riktig, og uten den ville tilliten vært enda lavere. Det går i riktig retning, og jeg tror det er undervurdert hvor mye arbeid som skal til ved en slik velferdsreform. Jeg har tro på at vi kan bygge opp tilliten til Nav, og brukerundersøkelser viser at også brukerne blir gradvis mer fornøyd, sier Hanne Bjurstrøm.

Fakta/Nye sykmeldingsregler fra 1. juli
Dette er noen av kravene til legene/sykmelderne:

- Skal motta oppfølgingsplan fra arbeidsgiver innen fire uker etter sykmelding.
- Skal delta på dialogmøte i regi av arbeidsgiver innen senest syv uker og på dialogmøte etter innkalling fra NAV.
- Skal vurdere muligheten for arbeidsrelatert aktivitet ved åtte uker sykmelding.
- Ved manglende deltakelse i syv dialogmøter i løpet av ett år, kan sykmelder ilegges et gebyr på omkring 10.000 kroner. Ved to ilagte gebyrer kan legen miste retten til å sykmelde.

Kilde: Arbeidsdepartementet

Powered by Labrador CMS