Flere ringer 113

Antallet oppringinger til nødtelefonen 113 i Oslo og Akershus øker. Det samme gjør antallet ambulanseutrykkinger.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Oppdragsmengden til AMK (nødtelefonen) ved Oslo universitetssykehus og antallet ambulanseoppdrag blir stadig flere.
Preshospitalt senter igangsetter derfor flere tiltak for å håndtere økningen i henvendelser og antall oppdrag til de prehospitale tjenestene. 

Nye stillinger
Blant annet vil det i nærmeste fremtid utlyses nye stillinger som operatør i AMK, og ambulansetjenesten blir styrket, melder Oslo universitetssykehus.

AMK-sentralen betjener alle innbyggere og besøkende i Oslo og Akershus og har regionalt ansvar for Helse Sør-Øst.
I fjor ble det utført 128.378 ambulanseoppdrag i Oslo og Akershus, en økning på 6,4 prosent siden 2009. Og i løpet av fjoråret fikk sentralen cirka 122.000 henvendelser på 113-telefonen, i tillegg til 136.000 henvendelser om ordinære ambulansebestillinger.
Det har vært en økning på cirka fem prosent årlig de senere årene, og økningen ser ut til å fortsette i 2011, melder Oslo universitetssykehus.
Svartid
Ifølge leder for Akuttklinikken, Olav Røise, er gjennomsnittlig svartiden på nødtelefonen 113 cirka 15 sekunder. På enkelte dager kan ventetiden være lenger på grunn av stor pågang på nødtelefonen.
De vanligste årsakene til utrykning med ambulanse er brystsmerter, pustevansker, ulykker og nedsatt bevissthet.
 

Powered by Labrador CMS