Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Paracetamol kan gi magesår

Nyere forskning viser at paracetamol gir økt risiko for magesår. - Vi anbefaler paracetamol nettopp fordi vi har trodd det var skånsomt for magen, sier overlege i revmatologi, Hans-Jacob Haga, om de oppsiktsvekkende funnene.
Publisert: 2002-01-14 — 00.00
Det er godt kjent at en del smertestillende midler gir økt risiko for magesår. Tidsskriftet Epidemiology publiserer nå en artikkel som viser at heller ikke paracetamol kan være ufarlig. Høy risiko
Undersøkelsen viser at paracetamol, ved inntak av maksimal anbefalt døgndose på fire gram, mer enn tredobler risikoen for magesår. Studien viser også at pasienter, som allerede bruker andre smertestillende medikamenter, har 13 ganger så høy risiko for å få magesår. Overrasket
Overlege/professor Hans-Jacob Haga ved seksjon for revmatiske sykdommer på Rikshospitalet er overrasket over opplysningene. - Det er kjent at paracetamol kan gi leverskade, men det er ukjent for meg at det kan gi økt risiko for magesår, sier han. Skulle skåne magen
Hans-Jacob Haga opplyser at årsaken til at de anbefaler paracetamol, nettopp er at midlet er skånsomt for magen. Han legger til at doser på fire gram er høye, høyere enn de fleste av hans pasienter bruker. Opphav:
Dagens Medisin på nett

Lars-Erik Vollebæk

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem

Nyheter fra startsiden

DM ARENA DIGITAL: Post ESMO

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!