Lisbeth Nilsen

Mens flere studier har gitt støtte for at omega-3 tilskudd kan forebygge hjertesykdom, viser en ny undersøkelse som er publisert i New England Journal of Medicine (Kromhout m.fl), andre resultater.

Liten effekt
Studien ble lagt frem på den europeiske kardiologikongressen i Stockholm og viser at hos personer som allerede har hatt hjerteinfarkt, bidro omega-3 tilskudd ikke til signifikant færre alvorlige kardiovaskulære hendelser, sammenlignet med placebogruppen.

Multisenterstudien er dobbeltblindet og placebokontrollert og omfatter nesten 5000 pasienter i alderen 60-80 år, hvorav de fleste menn.

God medisinert
Halvparten av dem spiste daglig margarin med tilsatt omega-3 fettstyrer (EPA, DHA og ALA), den andre halvparten spiste margarin uten ekstra fettstyretilskudd.

Alle pasientene var også behandlet med blodtrykksmedisin, antitrombotiske legemidler og statiner, ut fra gjeldende retningslinjer.