70-åringer som spiser mye frukt, grønnsaker og fiberrike kornprodukter skårer signifikant høyere på kognitive tester enn jevngamle som spiser lite eller ikke noe av denne typen matvarer.
Det viser en norsk studie som er forhåndspublisert på nett i British Journal of Nutrition (Nurk m.fl.).
Moderat med poteter
Det var aller sterkest sammenheng mellom høy kognitiv skåre og inntak av frukt og grønt med cirka 500 gram daglig. Mellom 100-150 gram med kornprodukter og poteter daglig så også ut til å være god kost for hjernen, men inntak på mer enn denne mengden, førte ikke til noen endringer i mentale prestasjoner, snarere en forverring.
Gulrøtter og kål
Særlig gunstig var stort inntak av gulrøtter, kålgrønnsaker, sitrusfrukter og brød med mye fiber. Mye hvitt brød var forbundet med dårligere kognitiv skåre.
2031 menn og kvinner i alderen 70-74 år fra Vestlandet inngår i studien. Dataene er hentet fra Helseundersøkelsen i Hordaland og er basert på selvrapportering om kostvaner.