Sunnere med kraftigere frokost?
Ny forskning gir grunn til å tro at frokoster som er rike på fett, er det sunneste.
Petter Morten Pettersen
Ved Universitetet i Alabama har man sett på risiko for utvikling av metabolsk syndrom i sammenheng med fettinnholdet i det første måltidet for dagen.
Metabolsk syndrom
Man har funnet ut at høyt fettinnhold tidlig på dagen gir redusert risiko for å utvikle metabolsk syndrom.
Samtidig så man at frokost med lavt fettinnhold og samtidig økende fettinnhold i senere måltider øker risikoen for å utvikle markører for syndromet.
Metabolsk syndrom karakteriseres ved økt magefett, høyt triglyseridnivå, insulinintoleranse og andre risikofaktorer for kardiovaskulær sykdom.
Effektivt
Forskerne ved universitetet hevder at fettinntak like etter man har våknet, er en effektiv måte å skru på fettmetabolismen.
Riktignok har man ikke forsket på mennesker i denne studien, men mus, ifølge Universitetet i Alabama.
Skriv kommentar
Dagens Medisin henvender seg spesielt til leger, farmasøyter, sykepleiere og beslutningstakere i helsesektoren. Kommentarfunksjonen er derfor først og fremst beregnet på tilbakemeldinger fra disse gruppene. Dagens Medisin forbeholder seg retten til å fjerne innlegg som er upassende eller i strid med god presseskikk.
Inntil siste krig spiste man jo mettet fett og proteiner og alle anså det som svært næringsrikt. Så etter krigen kom Marshallhjelpen fra USA. Der hadde man ikke fått solgt overskuddskorn og sukker i 5 år, så Marshallhjelpen besto for en stor del av sukker og korn. Vi koste oss med det og hjerte- karsykdommer økte og triglyceridene ble funnet i blodårene. En amerikaner mente det stammet fra fettet, og fetthysteriet startet. Kunne det ha noe med USAs behov for å selge korn? Mange stemte i og mente at fett ikke var bra. Professor Kåre Norum var på Verdens Matvarekonferanse i Roma i 1974 og han refererer følgende;
"Man diskuterte hvordan man best kunne fø en sulten verden. Et av de viktigste svarene var at menneskene burde bruke mer av de primære matkildene direkte, og ikke bruke korn og annen mat som fôr for kjøttproduksjon."
Et godt formål, men ingen spurte om mennesket kunne tåle et slikt kostholdsparadigme.
Heldigvis ser det ut til at flere og flere innser at det stort sett er raffinert hvitt mel og sukker som er fienden og ikke fett og proteiner.
Flere nyheter
- Abonnere på nyheter:
- Nyhetsbrev
- RSS
- Mobil



Vil konkretisere kostrådene
"Fet frukost minskade alla aspekter av det metabola syndromet hos de undersökta mössen." Spiser en fet mat resten av dagen forsvinner metabola syndromet!