Ingen effekt av omega-3 ved MS
To års tilskudd med omega-3 gir ingen bedring hos personer med multippel sklerose (MS), viser en norsk studie.
Professor Kjell-Morten Myhr ved Haukeland Universitetssykehus har ledet den såkalte OFAMS-studien. Denne studien er den første i sitt slag i verden.
Resultatene ble presentert denne uken på Nevrodagene i Oslo.
Skuffende
Myhr uttaler til MS-forbundet at resultatet på en måte er skuffende.
– På den annen side er dette resultatet det nest beste vi kunne få. Nå kan vi uten tvil slå fast at tilskudd av omega 3-kapsler ikke har noen antiinflammatorisk, immunmodulerende effekt ved MS, sier Myhre.
Ingen effekt tross økte verdier
92 personer med attakkvis MS deltok i studien. 13 sykehusavdelinger over hele landet har vært involvert. Halvparten av gruppen fikk omega 3-kapsler, den andre halvparten fikk placebo (maisolje).
Etter seks måneders behandling var det ingen forskjell mellom gruppene i antall lesjoner på MR. Det var ingen forskjell i attakkrate, utvikling av funksjonssvikt, fatigue (tretthet) eller livskvalitet.
Etter 24 måneder var det fortsatt ingen forskjell mellom gruppene.
Økte verdier
Serumanalyser viste økte verdier av omega 3 og reduserte verdier av omega 6-fettsyrer i omega 3-gruppen. Det ble ikke funnet tilsvarende endringer i placebogruppen.
Bakgrunnen for studien er rapporter om betennelsesdempende effekt av flerumettede fettsyrer ved MS.
Initiativtakeren til studien har vært Nasjonalt kompetansesenter for MS, med støtte fra Serono Nordic, MS-forbundet og Helse Vest. (ln)
Skriv kommentar
Dagens Medisin henvender seg spesielt til leger, farmasøyter, sykepleiere og beslutningstakere i helsesektoren. Kommentarfunksjonen er derfor først og fremst beregnet på tilbakemeldinger fra disse gruppene. Dagens Medisin forbeholder seg retten til å fjerne innlegg som er upassende eller i strid med god presseskikk.Flere nyheter
- Abonnere på nyheter:
- Nyhetsbrev
- RSS
- Mobil



Hjernetrim gir raskere demensforverring