Fredag 3 september 2010

Tine Dommerud

Til tross for at professor Bjørg Marit Andersen støtter internasjonale og nasjonale helsemyndigheter i deres råd om å vaksinere gravide og andre risikopersoner mot svineinfluensa, mener hun gravide og andre risikopersoner ikke bør utsettes for Pandemrix.

- Det er en uprøvd vaksine med adjuvans og kvikksølv. Det bør skaffes tilveie rene og effektive vaksiner uten adjuvans og konserveringsmiddel i endosepakninger og med en slik antigenkonsentrasjon at én dose er nok. Dette burde også gjelde befolkningen som helhet, skriver hun i et debattinnlegg i denne avisutgaven.

Advarer gravide
Professoren er ikke uenig i at gravide bør vaksineres mot svineinfluensa, men hun mener at vaksinen norske myndigheter har kjøpt inn, ikke er god nok.

Hun viser til at amerikansk praksis er annerledes enn den norske. - Jeg anbefaler vaksinasjon av gravide dersom vi nå får en oppblomstring av svineinfluensa. Men jeg anbefaler ikke Pandemrix. Helsemyndighetene bør umiddelbart skaffe tilveie en av de andre vaksinene uten adjuvans og konserveringsmiddel og med nok antigen (15 ug) til at det er nok med en dose. Det er flere slike vaksiner nå.

- Antistoffproduksjonen kommer fort - åtte-ti dager etter at vaksinen er satt. Gravide bør be om en vaksine uten adjuvans og konserveringsmiddel; det vil si av samme kvalitet som den vanlige influensavaksinen, utdyper Andersen overfor Dagens Medisin.

Golfkrig-syndrom
- I USA vaksineres nå med en levende, attenuert (svekket) virusvaksine som en inhalasjonsdose, noe som gravide og andre risikopasienter ikke får. De får i stedet en injeksjon av renset, drept virusvaksine med en vanlig dose virusantigen (15ug) uten adjuvans.

Andersen skriver at adjuvans blant annet inneholder oljeholdig tilleggstoff - skvalen - for å øke antistoffproduksjonen og har vært diskutert som årsak til «Golfkrig-syndromet» i forbindelse med vaksiner. På grunn av usikkerhet rundt uheldige bivirkninger er adjuvans ikke tillatt i vaksiner i USA.

Vaksinen godkjent
Direktør Bjørn Iversen ved Folkehelseinstituttet (FHI) mener Bjørg Marit Andersen er uansvarlig når hun går ut mot FHIs råd. Det er 60.000 gravide norske kvinner årlig, og to tredeler av dem, cirka 40.000, blir anbefalt å ta vaksinen. En kvinne døde tidligere i høst kort tid etter å ha fått et barn.

- Vaksinen er godkjent av norske og europeiske legemiddelmyndigheter. Den er godkjent til bruk hos gravide av både statens legemiddelverk og EMEA. Innholdsstoffene i vaksinen er godt kjent, sier Iversen.

Uriktige påstander
Iversen mener det er uriktig av Andersen å komme med påstander han mener hun ikke kan dokumentere:

- Hun tar en risiko ved å gå ut på denne måten. Det kan medføre at gravide ikke tar vaksinen. Gravide har en høy risiko for å bli syke av denne influensaen. Sykdommen er farligere for gravide enn for andre. Dernest får vi ikke beskyttet det nyfødte barnet hvis mor ikke vaksineres. Det er direkte uforsvarlig av professoren å gå ut på denne måten. Hun har ikke støtte i fagmiljøet.

Søk informasjon
- Også allmennleger er usikre på hva de bør anbefale gravide. Hva er ditt råd til dem?

- Allmennlegene bør sette seg inn i kunnskap om denne vaksinen, gå inn på nettsidene og lese seg opp på fakta. Det er den beste måten å kurere fordommer og frykt på. WHO og alle europeiske helsemyndigheter går ut med samme anbefaling, og det hadde de ikke hvis det ikke var trygt, sier han.

Les debattinlegget her: Avhengig av rene og effektive vaksiner

Dagens Medisin 17/09

Takk for din kommentar
Skrevet av: rune handberg, 22:29, 13 november 2009

selvsagt har Bjørg Marit Andersen rett her.. om noen er uansvarlig så er det Bjørn Iversen. Han mener at det skal settes giftdoser i mor som ganske sikkert vil skade mange foster. Vaksineringsregimet;Who,,å myndighetene kan sammenlignes med Narkotikabaroner, da  begge tjener penger på å 1. Gjøre folk avhengig. 2. gjøre folk syke. Det er helt unødvendig med vaksinering av det norske folk. Vaksinen smitter befolkningen med influensa.

Skrevet av: Anita Jenbergsen, 22:38, 9 november 2009

Jeg er gravid i 34.uke og er skeptisk til vaksinen.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til en vaksine som ikke kan være utprøvd, som det påstås at den er, etter så kort tid. Min bekymring går først og fremst på om mitt ufødte barn vil tåle vaksinen eller få bivirkninger av den.

Etter å ha lest denne siden er jeg enda mer i tvil.
Hvis det finnes flere typer vaksiner, enn Pandemrix, hvorfor tar Norge kun inn denne ene?
Bjørn Iversen sier at det er vanskelig å beskytte det nyfødte barnet hvis mor ikke vaksineres. Jeg forstår ikke denne uttalelsen. Betyr det at man ikke anbefaler å vaksinere nyfødte barn, så for å unngå smitte til barnet etter at det er født bør mor være vaksinert?
 
På den annen side så er konsekvensen ved å ikke ta vaksinen svært stor og skremmende. I Norge har vi ett tilfelle med en høygravid kvinne som ikke overlevde. Statistikken for å overleve en svineinfluensa er dermed ikke på min side. På en annen side på Dagens Medisin leste jeg at 27 av 100 gravide kvinner i USA ikke har overlevd svineinfluensaen. Statistikken er litt bedre med disse tallene.
Hvorfor er FHI så beskjedne når det gjelder å komme med faktiske tall som kan overbevise meg om at vaksinen er nok utprøvd til at et ufødt barn ikke vil få bivirkninger av vaksinen?

 

Skrevet av: Navn Kari Kirkenær, 13:44, 2 november 2009

Kjære farmasøyt: Har tatt vaksine selv,men bruker mya av min arbeidstid til å roe folk og henvise til allmenn dokumentasjon. Mener det offentlige Norge kunne spart meg for dette hvis de hadde vært ærlige og konsekvente i sine planer og handlinger.... Privat har jeg mine egne meninger......

Skrevet av: Norske forhold, 21:35, 27 oktober 2009

Dette er nok en illustrasjon på det som flere fagfolk har pekt på: FHI er overhodet ikke åpen for andre tanker enn de har konkludert med selv.

Kan noe av innbyggernes skepsis til FHIs informasjoner skyldes flere feilvurderinger, overdramatisering og dårlig arbeid fra FHI? Er det også et snev av egeninteresse i FHIs noe arrogante avvising av alt andre vil hjelpe til med av tanker?

Mer om FHIs troverdighet her:
http://norskeforhold.bloggnorge.com/2009/10/22/troverdighet/

Skrevet av: Farmasøyt, 13:12, 27 oktober 2009

Se debatten her: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/09/30/influensavaksinen-godkjent/index.xml

 Det er overhodet ingen sammenheng mellom tiomersal i vaksiner og autisme eller neurodegenerative sykdommer.

Og til apotektekniker: forhold deg til det medisinske fagfolk mener om vaksinen. Det store flertall av medisinsk personell er enig om at vaksinen er trygg. Apotekets råd skal være basert på prøvet medisinsk kunnskap og våre nasjonale myndigheter følger dette.

Skrevet av: NavnKari Kikrenær, 10:50, 26 oktober 2009

Skal bli interessant å se etterspillet av dette.At verdens rikeste land ikke har råd å tilby sine ufødte borgere sikker beskyttelse.....Det var da en Baxter Medical-avtale (uten kons/adj) en gang? Hva med rapporterte dødsfall ved bruk av Pandemix? (4 i Sverige) Mvh apotektekniker med mange spørrende kunder

Skrevet av: Navn, 12:35, 25 oktober 2009

en annen siden av saken er at gravide og foster er mer utsatte for bivirkningene av vaksinen. 15 % av den totale produksjonen i verden av h1n1 svineinfluensavaksinen er uten thimerosal og er ment til gravide og små barn.
Men de første leveringen av vaksinen til bla Norge er normale flerdosevaksier som inneholder thimerosal/etyl mercury. Så vidt jeg vet så er det akkuratt gravide og barn og kronisk sjuke som skal får disse dosene.
Det er jo vannvittig....
Har dere satt dere nok in i bivirkningerne og bevisningen de har på mercury og dens påvirkning på hjerne? Sammenhegnet mellom økte fall av autisme, ADHD og så videre, dette er gambling.
Eller tar dere bare FDA for god fisk. Det har kommet fram rapporter som viser at 52 % av styremeldlemmen har røtter inn til vaksineprodusent firmane.
her følger en link som bør ses:
Gary Null Speaking Out at the NYS Assembly Hearing | 10-13-2009 | (part 1 of 3)
Source: http://www.youtube.com
Kan søkes på youtube.
les også rapporten under.....


21.Congressional Record - Extensions of Remarks by Congressman Dan Burton (R-IN), Committee on Government Reform, May 21, 2003

Fouteenstudies.org states: “This extensive report was prepared by the staff of the Subcommittee on Human Rights and Wellness and was the result of a three-year investigation. The Committee on Government Reform, chaired by Congressman Dan Burton, initiated the investigation and compiled the testimony of hundreds of researchers and physicians, as well as representatives from the FDA and CDC, who presented to the committee.”

Excerpt: "Mercury is hazardous to humans. Its use in medicinal products is undesirable, unnecessary and should be minimized or eliminated entirely. Manufacturers of vaccines and thimerosal, (an ethlymercury compound used in vaccines), have never conducted adequate testing on the safety of thimerosal. The FDA has never required manufacturers to conduct adequate safety testing on thimerosal and ethlymercury compounds...

Thimerosal used as a preservative in vaccines is likely related to the autism epidemic. This epidemic in all probability may have been prevented or curtailed had the FDA not been asleep at the switch regarding injected thimerosal and the sharp rise of infant exposure to this known neurotoxin. Our public health agencies' failure to act is indicative of institutional malfeasance for self-protection and misplaced protectionism of the pharmaceutical industry."

Skrevet av: Knut, 12:08, 25 oktober 2009

Pål Lykkja, vær så snill å delta i en legemiddelindustri-indusert klinisk studie slik at du kan få litt mer innsikt i hva vi "kvakksalvere" driver med. Jeg vil tro at du kan bli positivt overrasket over seriøsiteten, reguleringsmekanismene, kontrollvirksomheten og bivirkningsrapporteringen du da vil få en innsikt i.

Skrevet av: Sikrere, 14:53, 22 oktober 2009

Hvorfor pushes dette golfkrig-argumentet fortsatt? Det har da for lengst blitt fastslått at det ikke var denne typen adjuvans i miltbrann-vaksinen det var snakk om. Skal en lege gå ut slik i en kronikk, må man iallfall forklare hvorfor man fortsatt bruker dette argumentet og forklare hvorfor det gjelder tross tidligere tilbakevisninger. Det er forkastelig å skremme folk hvis man ikke er mer orientert enn som så.

Denne Allan Fjelstrup som har lagt inn kommentar her har lagt inn så mange sprø kommentarer rundt omkring at det er vanskelig å ta ham seriøst.

Også til legen med kronikken: Norge "bør" skaffe en annen vaksine?! Det er ikke mulig nå, og det vet hun. Leger "bør" gi råd som faktisk er mulige å følge, ikke ønske seg at ting var annerledes. Det bidrar ikke til å løse noenting. Dette er et reellt spørsmål gravide kvinner må ta stilling til, og da er spørsmålet Pandemrix eller influensarisiko.

Skrevet av: Money Talks, 18:21, 16 oktober 2009

I FHIs valg av GSK som leverandoer uten produktansvar under kontrakten, maa det vaere tillatt aa stille spoermaal om mulige habilitetsproblemer gjennom at statsministerens soester er nestleder i FHI og at hans far gjennom   investeringsselskap er aksjonaer i GSK hvor han tidligere ogsaa var styremedlem.

Skrevet av: Pål Lykkja, 21:47, 15 oktober 2009

Det er helt umulig for folk flest å være sikker på om en lege gir vitenskapelig baserte råd eller er ute i ærend for n'te gang for legemiddelindustrien. Er det rart at folk blir forvirra når man knapt kan skille mellom kvakksalvere og leger lenger.

Skrevet av: Fortvilet gravid, 15:36, 15 oktober 2009

Det er altfor lite informasjon for gravide til å ta et standpunkt. Vet du dere leger hva dere gjør med gravide som står ovenfor dette valget med å vaksinere seg eller ikke når dere debaterer på denne måten? dere skremmer vettet av oss, og gjør at vi kommer til å leve resten av svangerskapet i frykt enten om vi tar vaksinen eller ikke. I følge norske helsmyndigheter er man anbefalt å ta vaksinen, men når jeg leser sånt som dette blir jeg selvfølgelig i tvil. Skremselspropaganda må bort, og det må ble en enighet om hva gravide skal gjøre. Ikke bare fra myndighetetnes side, men fra alle. Myndighetene bør lage en fane på pandemi.no hvor gravide kan lese alle for og i mot med denne vaksinen, og henvise til forskningen. Og hva skal vi tro når myndighetene får spørsmål om bivirkninger, og svarer at dette skal følges opp nøye i et register i ettertid. For eksempel hva er egentlig sannsynligheten for å bli alvorlig syk av influensaen? Hva skal vi gjøre?

Skrevet av: Dr. Allan Fjelstrup, 14:42, 15 oktober 2009

FLOTT - endelig en kollega  innenfor Helsevesenet som tar et for enhver lege korrekt ansvarlig standpunkt:

"Det er en uprøvd vaksine med adjuvans og kvikksølv. Det bør skaffes tilveie rene og effektive vaksiner uten adjuvans og konserveringsmiddel i endosepakninger og med en slik antigenkonsentrasjon at én dose er nok. Dette burde også gjelde befolkningen som helhet."


Ansvars og omsorgsfulle leger insprøyter ikke skvalen- og kvikksølvholdig indluensavaksine.

Med vennlig Hilsen
Allan Fjelstrup,
Praktiserende Spesiallege, Stavanger.

Annonse:

 
sep

Kalender

Tips oss om kurs og konferanser for ansatte i helsevesenet

14-16 Nordisk konferanse i arbeidsrettet rehabilitering
I Norden er antallet personer på helserelaterte ytelser stadig høyere enn ønsket. For å kunne motvirke de...

14-15 Medisinsk kontorfaglig helsepersonell 2010
Konferansens første dag vil foregå på St. Olavs Hospital, og vi avslutter dagen med en omvisning på det n...

16 God praksis i førstelinjen - kunnskap og kvalitet
Ønsker du å lære mer om kvalitetsforbedring og hvordan du kan jobbe kunnskapsbasert? Årets konferanse er ...

Se hele kalenderen

Ferieservice

Leies ut: Torp i Blekinge (Sverige)
Pris: Fra 2450,-/uge |                       Registrert: 2010-09-01
 
På jobbet