Medisinstudenter som ressurs

Universitetene bør satse mer på studentledet undervisning.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

UNGE STEMMER-KOMMENTAREN: Martin Eide (f. 1993), medisinstudent i tiende semester ved Universitetet i Oslo. Tidligere fagansvarlig og PR-ansvarlig i Oslo akuttmedisinske studentforening (OAMS)

AT STUDENTER underviser studenter, er intet nytt fenomen. Ved mitt fakultet er Oslo Akuttmedisinske Studentforening (OAMS) én av mange studentorganisasjoner som gjør dette. Også aktører som er forankret til fakultetet, forvalter studentledet undervisning. Eksempelvis utdanner Ferdighetssenteret medisinstudenter til å undervise i blant annet EKG, hjerte- og lungeredning, gynekologisk undersøkelse og andre sentrale ferdigheter.

Det er liten tvil om at temaene det undervises i, er nyttige for en lege. Derfor er det kritisk at kvaliteten på undervisningen er god nok.

EGNETHET. Et eksempel på at medisinstudenter kan gi god nok undervisning, er Mini-student BEST – bedre og systematisk teamtrening. Det arrangeres av OAMS og er et kurs der studenter i sjette semester deltar i simulering av akuttmedisinske tilfeller. Den faglige bakgrunnen og utformingen av alle casene er gjennomgått og utarbeidet av studenter i OAMS – i samarbeid med en universitetsansatt anestesilege.

Etter kursene evaluerer deltakerne kurset. Karakterene fra forrige gang kurset ble arrangert, lå i snitt på 4,8–5,0 – på en skala fra 1 til 5.

FORBEDRING. Noen av de vanligste tilbakemeldingene var at instruktørene er dyktige, at studentene ønsker mer av dette på studiet, at det er nyttig å få praktisk trening i medisinsk simulering og at det er flott å få egen innsats evaluert i trygge rammer.

Arrangørene observerte også en tydelig forbedring i kursdeltakernes ferdigheter i løpet av kurset.

BLANKE ARK. Det er flere grunner til at universitetene bør satse mer på studentledet undervisning. For det første har studenten et perspektiv som spesialister med mange års erfaring kan ha mistet. Studenter vet godt hvordan det er å begynne med blanke ark i et fagfelt. De vet hva som var vanskelig å forstå da de lærte det selv. En spesialist med mange års erfaring kan lett glemme at studenter ikke har de samme forutsetningene for å forstå faget som han selv.

For det andre er det en vanlig klage blant studenter at fakultetene ikke legger stor nok vekt på egnethet til undervisning når de ansetter i akademiske stillinger. Gode fagkunnskaper følges ikke nødvendigvis av gode pedagogiske evner.

MOTIVASJON. Mange akademiske ansatte er dessverre ikke motivert til å undervise. Studenter som selv velger å ta undervisningsverv i studentforeninger, vil være motivert til å undervise nettopp fordi de søker seg til slike verv. Studenter tar heller ikke samme undervisningstakst for undervisning som professorer. Altså kan man få like mange studentinstruktører for en billigere penge.

Medisinstudenter er en ressurs. Vær så snill og sats mer på oss!

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 07/2018

Powered by Labrador CMS