Karakterer til besvær

Karakterene ved Det medisinske fakultet på UiO har nok kommet for å bli, men ikke nødvendigvis fordi de fungerer så bra.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

UNGE STEMMER-KOMMENTAREN: Karsten Engseth Kluge (f. 1997), andre års medisinstudent ved Universitetet i Oslo

I FJOR FIKK studentene ved medisinstudiet på Universitetet i Oslo (UiO) igjen karakterer på sine eksamener. Det medisinske fakultet har, på tross av sterk motstand fra studentene, gjeninnført karakterer.

Argumentene for å gjeninnføre karakterer, vitner om en manglende forståelse for hvordan det er å være medisinstudent ved UiO. Det har blant annet vært hevdet at studentene ikke leser nok og ikke tar vurderingssituasjonene seriøst nok.

KUNNSKAPSKONTROLL. Jeg er overbevist om at dersom fakultetet faktisk hadde hatt bedre kontakt med studentene sine, ville en ha sett en dedikert gruppe flinke studenter som jobber hardt for å bli så gode leger som mulig.

Karakterer har vanligvis den funksjonen at de gir en karakteristikk på studentens prestasjon. Dette kan være nyttig for å vurdere hvor kompetent en student er. Eksamenen blir dermed en slags test på hvor godt en student gjør det i studieløpet sitt. I medisinstudiet har eksamenene en litt annen funksjon enn å vurdere studenter opp mot hverandre. Eksamenene er til stede som en kontroll på at alle studentene faktisk har all den kunnskapen de kommer til å trenge i yrkeslivet som lege.

VURDERING. Ved UiO karakteriseres karakteren E slik: «Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet».

Dette er tydelig ikke godt nok for videre progresjon i studieløpet på medisin, men er likevel en vurdering som Det medisinske fakultet ønsker å gi sine studenter. Det er for meg tydelig at den konvensjonelle vurderingsformen med karakteren A–F ikke passer for et studie som medisin, og at karakterer mister mye av sin funksjon på eksamenene som blir gitt der.

UTILSTREKKELIGHET. Problemene med karakterer har allerede begynt å vise seg på andre områder. Sensorene har ofte problemer med å sette en rettferdig karakter, og flere har fått erfare at karakterer varierer voldsomt fra en sensor til en annen som følge av klaging på karakter: I de verste tilfellene har studenter som har fått tilbakemelding, at de er noen få poeng unna karakteren C gått ned til F.

Karakterene fører også til økt konkurranse mellom studentene. Andre steder ville dette kanskje ha vært en god ting som ville ha ført til hardere jobbing og bedre resultater. På medisinstudiet derimot, der mange allerede jobber for fullt, fører det ofte bare til frustrasjon og utilstrekkelighet.

Karakterene kommer ikke til å ødelegge medisinstudiet: Studentene vil tilpasse seg som de alltid har gjort. Likevel synes det foreløpig at karakterene kommer til å gjøre mer skade enn nytte.

Kronikk og debatt, fra Dagens Medisin 05/2018

Powered by Labrador CMS