Foto: Colourbox

Studie: Barn med astma har DNA-forandringer i immunforsvaret

Barn med astma har epigenetiske DNA-forandringer i visse celler i immunforsvaret, viser en omfattende internasjonal studie.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Studien presenteres i The Lancet Respiratory Medicine, og kan ifølge forskerne på sikt gi bedre diagnostikk og behandling av pasientene.

Ved astma er det en kronisk inflammasjon av luftrøret som gjør det vanskelig å puste. Årsaken synes å være en kombinasjon mellom arv og miljøfaktorer, men det er fortsatt manglende kunnskap på feltet.

DNA-forandringer
Forskere ved Karolinska Institutet har deltatt i den store internasjonale studien, som inkluderte over 5.000 barn.

Forskerne fant DNA-forandringer på 14 ulike plasser i genomet hos barn med astma. Men forandringene var ikke der fra fødselen av- det var ervervede forandringer.

Bedre behandling
– Dette er den hittil største epigenetiske astmastudien og vårt håp er at våre funn skal lede til forbedret diagnostikk og behandling. Å påvirke den epigenetiske reguleringen kan bli en ny interessant behandlingsstrategi, sier Erik Melén, dosent ved Institutet for miljømedisin ved Karolinska Institutet, til ki.se.