Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

• DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Ledig jobb
  • Logg inn

SELVMEDISINERING:Studien tyder på at det er en felles genetisk risiko for det å utvikle psykose og for cannabisbruk. En mulig teori er at cannabisbruken er en form for selvmedisinering mot tidlige symptomer, ifølge forskerne. Foto: Gettyimages

Høyere genetisk risiko for psykose blant cannabisbrukere

Ny studie kan tyde på at det er en genetisk sammenheng mellom bruk av cannabis og psykoseutvikling.

Flere tidligere studier har tydet på at bruk av cannabis kan øke risikoen for psykotiske lidelser.

I en ny norsk studie har forskerne sett på sammenhengen mellom genetisk risiko for psykose og cannabisbruk før sykdomsstart.

De har studert både pasienter med schizofreni og med bipolar lidelse, siden cannabisbruk kan øke risikoen for begge lidelsene.

To hypoteser
To hypoteser ble testet. Ifølge den første hypotesen er det to hovedgrupper av individer som utvikler psykose.

– Det er de med lav genetisk risiko, men som røyker mye cannabis, og det er de som har høy genetisk risiko, men som røyker lite eller ingen cannabis, forklarer førsteforfatter Monica Aas ved Norment, Oslo universitetssykehus og Universitetet i Oslo.

Den andre hypotesen er at det er en felles genetisk risiko for å utvikle både psykose og cannabis.

Høyere genetisk risiko
381 pasienter med schizofreni, 220 med bipolar lidelse og 415 friske personer deltok i studien.

– Vi brukte en nylig utviklet molekylærgenetisk metode, som ser på den totale risikoen for schizofreni i hele genomet hos disse personene, sier Aas.

Forskerne sammenlignet den genetiske risikoen for schizofreni og bipolar lidelse hos pasienter som brukte cannabis daglig til ukentlig i perioden før sykdomsstart, med de som aldri eller sjelden brukte cannabis.

– Det var liten forskjell mellom gruppene, men pasienter som brukte cannabis jevnlig før de ble syke, hadde noe høyere genetisk risiko for å utvikle psykotiske lidelser, sier Aas.

Mulig selvmedisinering
Dataene gikk altså i retning av den siste hypotesen, nemlig at det er en felles genetisk risiko for det å utvikle psykose og for cannabisbruk.

– Én mulig forklaring kan være at pasienter som har høy genetisk risiko for schizofreni og bipolar lidelse opplever symptomer som angst, nedstemthet og lette psykosesymptomer før selve lidelsen bryter ut. Cannabis kan være en form for selvmedisinering mot slike symptomer, sier Aas.

Ingen motsetning
Men hun understreker at forskjellene var små, og det er derfor nødvendig med mer forskning før man kan konkludere.

– For øvrig er det ingen motsetning mellom hypotesen om at cannabis øker risikoen for psykoselidelser, og at det er en felles genetisk risiko mellom disse to fenomenene. Men funnene kan tyde på at sammenhengen mellom psykose og cannabis er mer komplisert enn tidligere antatt, sier Aas.

Høna eller egget
Jørgen G. Bramness, seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse, sier det foregår en høna eller egget- diskusjon om schizofreni og cannabis.

– Diskusjonen går ut på om cannabisbruk øker risikoen for schizofreni, eller om de som er disponert for schizofreni i større grad begynner med cannabis, sier Bramness.

Selv har han blant annet gjort en tvillingstudie, der resultatene tydet på at cannabisbruk økte risikoen for psykose.

Både gener og miljø
Han mener den nye studien fra Aas og hennes kolleger er godt gjennomført og interessant.

– Resultatene peker her i retning bort fra cannabis som spesifikk årsak til psykose, sier Bramness.

Han påpeker at man likevel ikke kan utelukke at cannabisbruken kan ha hatt en påvirkning.

– Det kan være at noen av dem som er disponert for schizofreni og inntar cannabis, ville unngått sykdommen dersom de ikke hadde tatt cannabis. Altså at gener og miljø forsterker hverandre, sier Bramness.

Kan være ødeleggende
Det vil i så fall være spesielt viktig å unngå cannabisbruk hos de som er disponerte.

– Men man vet jo ikke hvem som er spesielt utsatt på forhånd. 98 prosent av de som røyker cannabis opplever ikke problemer. Samtidig kan cannabis være ødeleggende for de som er disponert, sier Bramness.