– Glad de følger oppfordringen

Helseministeren mener resultatene av fokus på bedre kommunikasjon mellom lege og pasient allerede har begynt å vises. 

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dagens Medisin skrev torsdag om Forbrukerrådets kampanje #syktvelkommen, der de ber om pasientenes egne historier som viser hvordan de ble tatt imot i møte med helsevesenet. Flere har allerede tatt oppfordringen, og deler sine opplevelser på Twitter, både negative og positive.

Hensikten med kampanjen er å bevisstgjøre helsepersonell på hvordan de kommuniserer med pasienten, forklarte fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie. I tillegg ønsket de å få helse- og omsorgsminister, Bent Høie, på banen.

– Han kan sette det på dagsorden og dermed sende signaler til helsevesenet. Høie er jo opptatt av at pasienten skal bli møtt i øyehøyde, men mange pasienter syns det er vanskelig å si ifra til legen, sa Vie.

Opptatt av dette lenge
Bent Høie svarer at det skjer mye i helse- og omsorgstjenesten som gir bedre kommunikasjon.

– Som ny helse- og omsorgsminister oppfordret jeg Forbrukerrådet til å engasjere seg mer i hvordan folk opplever helse- og omsorgstjenesten. Jeg er glad for at de følger oppfordringen, sier han og fortsetter:

– Tilbakemeldingene til Forbrukerrådet er de samme jeg får. Få pasienter er misfornøyd med selve behandlingen, men flere er misfornøyd med ventetid og kommunikasjon. Dette har jeg vært opptatt av helt siden jeg satte meg i statsrådstolen i 2013. Resultatene begynner å viser seg i form av kortere ventetid, tettere oppfølging og bedre kommunikasjon.

God ledelse avgjørende
Høie trekker blant annet frem pakkeforløp på kreft og rett til kontaktlege for alvorlig syke pasienter i sykehus som tiltak som bedrer kommunikasjonen mellom lege og pasient, og mener god ledelse er avgjørende for hvordan de som jobber i helsetjenesten møter og involverer pasientene.

– Vi har laget en plan for å heve kompetansen i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og etablert en egen lederutdanning for primærhelsetjenesten. Fra nyttår stiller vi tydeligere krav til ledelse i hele helse- og omsorgstjenesten. Vi er ikke i mål. Men det skjer mye på mange områder, sier han.

Powered by Labrador CMS