Ap: – Gi sykehusene arbeidsro

Dagens sykehusmodell er justerbar og dynamisk, og kan derfor få stå, mener Ap, som eneste politiske parti.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Torsdag legger Kvinnsland-utvalget frem sin rapport.
Utvalget, ledet av Stener Kvinnsland, fikk i oktober i fjor i oppdrag å utrede hvordan det statlige eierskapet til spesialisthelsetjenesten kan organiseres.

«Alle» vil legge ned RHF-ene
Da Høyre og Frp la frem Norges nye regjeringsplattform høsten 2013, kunngjorde de at de regionale helseforetakene (RHF-ene) skulle legges ned.

Mange i Ap har mistet troen på at ting blir bedre jo større de er Torgeir Micaelsen (Ap)

Utvalget hadde også som oppgave å vurdere inndelingen i helseregioner og hvor mange helseforetak det bør være.
Arbeiderpartiet vil, som eneste parti, beholde dagens organisering:

 – Vi mener at i den situasjonen som sykehusene er i nå, trenger de arbeidsro for å kunne gjøre en bedre jobb med kvalitet, behandling, kapasitet, kommunikasjon, ledelse, uønsket variasjon og andre oppgaver som skal løse de neste årene. Disse kan best løses ved å videreutvikle og justere det vi har i dag. Og det gjøres best innenfor rammen av en sykehusmodell der alt styres regionalt, sier helsepolitisk talsperson i Ap, Torgeir Micaelsen.

«Har stått seg
Micaelsen mener dagens sykehusmodell over tid «har stått seg» fra den gangen den ble innført for 15 år siden.

 – Den har dessuten blitt justert underveis. For øvrig er det heller ikke, etter så mange år, presentert et reelt alternativ. Jeg tror ikke det er mye som tyder på at det kommer forslag til en kraftig omlegging fra Kvinnsland-utvalget, nei, sier Micaelsen.

KVINNSLAND-UTVALGETS MANDAT

Beskrive og vurdere erfaringene med helseforetaksmodellen samt redegjøre for hvordan man gjør det i andre land med eierskap til sykehus.Utrede modeller der man avvikler RHF-ene og har færre HF enn i dag, opprette et eget direktorat som skal erstatte RHF eller opprette et nasjonalt HF som skal erstatte RHF. Utvalget kan også komme med egne ideer til organisering av spesialisthelsetjenesten.Vurdere inndelingen i helseregioner, konsekvenser og risikoanalyser.

Dagens organisering er dynamisk og nødvendige endringer gjøres underveis, peker han på.

– Politiske valg ved ulike korsveier har justert modellen. Det var en del grep før denne perioden, som blant annet at det politiske ansvaret ble ansvarliggjort ved at viktige avgjørelser løftes til foretaksmøtene i større grad enn før, og i nåværende periode har vi Nasjonal sykehusplan, som er ett av mange eksempler på at modellen har blitt justert.

– Poenget er jo at ting skal bli bedre. Mye tyder vel på at dagens modell ikke er så ugunstig likevel.

«Mange har mistet troen»
Ap har imidlertid, ved flere anledninger, åpnet for en deling av Helse Sør-Øst.

– Vi har ikke konkludert entydig der. Men ett argument er det vide kontrollspennet fra for eksempel Innlandet til Flekkefjord som vi har, som er krevende i et land som Norge dersom man skal drive effektivt og legitimt. Det er krevende for en sykehusleder, politiker eller ansatt å skulle avstå fra «sine» investeringer til fordel for et helt annet sted enn der de jobber til daglig. Mange i Ap har mistet troen på at ting blir bedre jo større de er, fastslår Micaelsen.

Powered by Labrador CMS