Forskjell på smilefjes og smilefjes

Arbeiderpartiets forslag om å sette et enkelt smilefjes-symbol på et helt sykehus, er noe helt annet enn vår symbolbruk for å vise utvikling på avgrensede områder.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Innlegg: Bent Høie (H), helse- og omsorgsminister

JEG HAR SOM helse- og omsorgsminister jobbet systematisk med økt åpenhet for å bedre kvalitet og pasientsikkerhet i hele helse- og omsorgstjenesten. Det er et langsiktig og sammensatt arbeid.

Markus Moe skriver ofte interessante og innsiktsfulle kommentarer om helsetjenesten. På lederplass i Dagens Medisin (17/2016) har han dessverre misforstått – når han skriver at jeg forsøker å latterliggjøre Aps forslag om å bruke smilefjes som symbol for å måle åpenhet og kvalitet, samtidig som regjeringen selv har brukt smilefjes som virkemiddel i en stortingsmelding, og omtaler de to som om de er like.

INDIKATORER. Jeg mener Aps forslag om å sette et enkelt smilefjes-symbol på et helt sykehus, er noe helt annet enn vår symbolbruk for å vise utvikling på avgrensede områder.

For å få mer åpenhet, har jeg blant annet tatt initiativ til årlige meldinger til Stortinget om status for kvalitet og pasientsikkerhet. Vi har fått bred tilslutning til dette og leverer snart den tredje meldingen. I den andre årlige meldingen, Kvalitet og pasientsikkerhet 2014, er det gitt en samlet presentasjon av resultater for alle nasjonale kvalitetsindikatorer. Der har vi benyttet «smilefjes» for å angi en utvikling eller en trend i positiv, stabil eller negativ utvikling fra 2013 til 2014 på et overordnet nivå, på landsbasis og på regionnivå. Slik har vi systematisert og samlet resultater på enkeltområder for både å vise omfanget av kvalitetsindikatorene og utvikling over tid.

MISVISENDE. Symbolbruken i stortingsmeldingen må likevel ikke forveksles med en «smilefjesordning» som den Arbeiderpartiet foreslår. Et «smilefjes» for et sykehus ville innebære en form for klassifisering eller anerkjennelse av et konkret behandlingssted.

Et sykehus er en svært kompleks organisasjon. Resultater for ulike måleparametere som for eksempel ventetid, overlevelse og brukererfaringer kan variere fra sykehus til sykehus. Gode resultater på et område vil heller ikke nødvendigvis gi entydig gode resultater på alle andre områder vi måler. Et enkelt «smilefjes» kan dermed gi et korrekt bilde for et område, men være misvisende dersom man måler noe annet.

FEILSLUTNINGER. Etter mitt syn vil bruk av «smilefjes» være altfor forenklende og til dels gi feilslutninger dersom vi med de dataene vi har i dag, forsøker å benytte dette til å klassifisere sykehus. Risikoen er dermed stor for at vi gir pasienter misvisende informasjon når de skal velge behandlingssted.

Jeg er glad for at Ap også ser viktigheten av åpenhet om resultater, og jeg hilser alle konstruktive bidrag velkommen i vårt videre arbeid for å styrke pasienter og helsetjenestens tilgang til best mulig informasjon.

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 18/2016

Powered by Labrador CMS