Vi trenger en tillitsreform – nå!

En tillitsreform må være basert på en erkjennelse av at fagpersoner i sykehus legger pasientens beste til grunn for sine valg og løsninger – og på at tillit bygges gjennom samarbeid og medbestemmelse.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Innlegg: Rune Frøyland, leder i Akademikerne helse
Marit Hermansen, president i Legeforeningen

«JEG VIL styrke tilliten mellom ledere og ansatte. Vi skal ha et arbeidsmiljø i sykehusene som er preget av åpenhet, kvalitet, trygghet og respekt … og med stor takhøyde for engasjement, debatt og ytring», skriver helse- og omsorgsminister Bent Høie i Dagens Medisin 20. oktober.

I Stortingets spørretime understreket Høie videre at sykehusene har en utfordring med manglende tillit og åpenhetskultur: «Denne diskusjonen har ikke oppstått under og i etterkant av denne konflikten, men vært tema over tid», sa han der.

AVKLARING. Vi vil gi statsråden honnør for en presis analyse og for å legge gode intensjoner til grunn for det videre arbeidet. Vi setter også pris på at helseministeren presiserer at han aldri har «tatt stilling til forskjellige arbeidsplaner». Dette er en viktig avklaring for mange ansatte i sykehus.

Akademikerne tok allerede i tariffoppgjøret i 2014 til orde for en bred tillitsreform i sykehus. Dessverre har utviklingen gått i stikk motsatt retning. Tilliten mellom ledelse og ansatte har aldri vært mindre enn den er nå. Mange vil si at den er nærmest ikke-eksisterende. Dette er en alvorlig situasjon som alle taper på – og som ingen er tjent med at fortsetter.

TILLITSREFORM. Akademikerne er derfor de første til å ta imot Høies invitasjon om å gjenoppbygge tillit.

En slik tillitsreform må være basert på en erkjennelse av at fagpersoner i sykehus legger pasientens beste til grunn for sine valg og løsninger.

Det er ingen tvil om at pasientene er tjent med at beslutningene treffes nær dem. Da må vi gi mer ansvar til pasientnære ledere og ansatte ved det enkelte sykehus, i den enkelte klinikk og ved den enkelte sengepost.

ENGASJEMENT. En tillitsreform må også være basert på erkjennelsen av at tillit bygges gjennom samarbeid og medbestemmelse. Løsninger som det er enighet om, er robuste og lar seg gjennomføre i praksis. Det motsatte er tilfellet når løsninger fremsettes som diktat og tres nedover hodet på folk.

Sykehusledelsen må lytte mer til ansattes syn på organisering og være tilretteleggere for å utløse engasjement. Dette håper vi at Bent Høie signaliserer i møtet med helseregionene 25. oktober.

TO ÅR MED URO? Selv om vi svært gjerne skulle ha kommet i gang med en tillitsreform nå, er det dessverre ikke like lett å se hvordan dette kan gjøres i praksis. Vi må først vente på kjennelsen i Rikslønnsnemnda om legenes arbeidsvilkår for kommende to-årsperiode.

Mye tyder på at vi deretter må håndtere mange uavklarte spørsmål tilknyttet legenes eventuelle unntak fra arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Da står plutselig hovedtariffoppgjøret i 2018 for døren. To nye år med uro kan fort bli resultatet.

Ingen oppgitte interessekonflikter
 

Powered by Labrador CMS