SMILEYS? - Under en slik samlebetegnelse skal det ligge lag på lag med informasjon om ventetider og kvalitet, framholder Torgeir Micaelsen, Arbeiderpartiets helsepolitiske talsperson. Foto: Vidar Sandnes

Vil smilefjesmerke sykehusene i ny reform

Arbeiderpartiet lanserer en ny reform som skal sikre pasientene full åpenhet om reelle ventetider i sykehusene.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dagens Medisin har gjennom en rekke artikler avdekket at det på norske sykehus opereres med uoffisielle ventelister – som viser seg å ha et mye større omfang enn det norske helsemyndigheter rapporterer om.

Ap: – Holder ikke mål
Nå lanserer Arbeiderpartiet en reform som de hevder skal sikre at pasientene får reell informasjon om ventetider og kvalitet i sykehushusene.

 – Dagens system for måling av ventetider holder ikke mål. Det er derfor behov for større åpenhet om de reelle ventetidene og kvaliteten pasienter opplever i sykehusene, fastslår Aps helsepolitiske talsperson Torgeir Micaelsen overfor Dagens Medisin.

– Informasjonen som pasientene får nå, er enten av svært begrenset verdi eller til dels svært komplisert tilgjengelig. Det er også mye som tyder på at sykehusene har hatt et overdrevent fokus på tallene som rapporteres i de «offisielle» ventetidsrapportene, på bekostning av pasienter og køer som ikke synes i det offisielle dokumentene.

 Åpenhetsreform
– Det er derfor tid for en stor «åpenhetsreform» i sykehus, fastslår Micaelsen.

– I 14 år har vi nå hatt en statisk venteliste og ventetidsmåling i Norge. Det holder ikke i 2016. Ventetiden og køene som pasientene møter før og under sykehusbehandling, bør bli gjenstand for en mer dynamisk måte – og presenteres på ulike måter. For pasienter, henvisende lege og omverdenen skal det være mulig å finne ut de reelle ventetidene pasientene kan forvente seg ved ulike sykehus. Og dette skal skje uten at man være statistikk-ekspert.

Det er ikke aktuelt at byråkratiet skal øke som følge av den slik reform Torgeir Micaelsen (Ap)

 Smilefjes
Blant annet vil Ap merke sykehus med smilefjes, slik man i dag gjør for eksempel i restaurantbransjen. Micaelsen medgir at dette i utgangspunktet kan høres for enkelt ut, men forklarer det slik:

 – Ja, det er en tabloid, men relevant måte å sammenstille bedre og mer reell informasjon om ventetidene på, sykehusenes evne til å ta hånd om deg som pasient gjennom hele behandlingsforløpet samt den medisinske og pasientopplevde kvaliteten. Slik kan man gi alle relevante måleindikatorer en konkret verdi. Samlet og oppstilt kan alle indikatorene uttrykkes på en eksplisitt måte: Et smilefjes eller tilsvarende.

 – Ingen taper på åpenhet
– Vi understreker at det under en slik samlebetegnelse skal ligge lag på lag med informasjon om ventetider og kvalitet. I tillegg er det viktig at ulike sykehustyper måles basert på sine egne forutsetninger og pasientgrunnlag. Det er uten videre verken ønskelig eller mulig å sammenligne et stort universitetssykehus med et lite akuttsykehus.

 – Ved åpenhet, og gjennom å fokusere på flere og mer medisinske relevante deler av utredningen og behandlingen, kan pasientene gis en langt bedre oversikt. Det er ingen som taper på mer åpenhet, sier han.

 – Blir ikke mer byråkrati
Den nye åpenhetsreformen skal basere seg på tall som allerede foreligger, ifølge Ap:

– Dersom det er nye tall som bør inkluderes, skal dette enten kunne tas ut digitalt på en enkel måte eller erstatte andre type rapporteringer. Det er ikke aktuelt at byråkratiet skal øke som følge av den slik reform.

 Slik skisserer Ap reformen:

  • Beholde dagens system med måling av fristbrudd, og ventetid for første konsultasjon ved sykehuset.
  • Utvide måleparametere som viser ulike indikatorer for hvordan sykehusene er i stand til å følge opp pasienter «innenfor sykehuset» – for eksempel ved bruk av Helse Sør-Øst sin indikator «passert tentativ frist», og tid fra mottatt henvisning til utført prosedyre (alt dette kan tas ut digitalt i dag, men må sammenstilles) – og indikatoren «tid til tjenestestart».
  • Det viktig blir å måle avvik fra medisinsk begrunnet venting, ikke som i dag, hvor svært lite av denne informasjonen kommer til syne i den offisielle statistikken.
  •  Utfordre regjeringen/igangsette umiddelbart av et Ap-ledet HOD: Inkludere kvalitets-indikatorer som presenteres sammen med ventetidstallene. Kvalitet er krevende å måle, men sykehusene rapporterer allerede i dag på ulike indikatorer for (direkte eller indirekte) kvalitet – herunder pasientopplevd kvalitet.
  •  Alt dette kan presenteres på dashboardet til HelseNorge/Velg behandlingssted. I tillegg mener Ap at det skal utformes et «samleuttrykk» som viser sykehusets samlede evne til å møte forventninger til ventetid, håndtering av pasienter og kvalitet. Dette kan uttrykkes med en enkelt «karakter» «smilefjes» eller annet.
  •  Ordningen vil gi pasienter og henvisende lege tilgang på både enkelt og sammensatt (og dels kompleks) informasjon om ulike deler av sykehuset.
Powered by Labrador CMS