FAGMILJØENE: Ifølge helsedirektør Bjørn Guldvog viser erfaringene etter 22. juli at fagmiljøene bidro konstruktivt og støttet opp om helse- og omsorgstjenestenes arbeid. Arkivfoto Foto:

Én av to fornøyd med oppfølging etter 22. juli

Det er stor variasjon i tilfredsheten med psykososial oppfølging og bistand hos dem som ble rammet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Helsemyndighetene valgte å basere den psykososiale oppfølgingen etter 22. juli på godt etablerte strukturer og prinsipper for psykososial oppfølging.

Nå har Agenda Kaupang evaluert oppfølgingen, og rapporten viser at nær halvparten av de som ble rammet er tilfreds med den psykososiale oppfølgingen de har fått.

Det er imidlertid stor variasjon i tilfredshet med bistanden både mellom og innad i kommuner, og blant de rammede i Regjeringskvartalet.

Manglende psykolog-hjelp
De største utfordringene som trekkes fram er manglende bistand fra psykolog, mangel på proaktivitet og ønske om sterkere familiefokus, ifølge Helsedirektoratet.

Én fast kontaktperson for dem som var rammet, hurtig tilbud om bistand, forpliktende og gjentakende kontakt og et tydelig familieperspektiv er kjennetegn ved kommunene som ser ut til å ha lykkes best med oppfølgingen.

Potensial for forbedring
– Erfaringene etter 22. juli viser at våre fagmiljøer bidro konstruktivt og støttet opp om helse- og omsorgstjenestenes arbeid, uttaler helsedirektør Bjørn Guldvog.

Helsedirektoratets rolle blir i evalueringen omtalt som aktiv og operativ. Samtidig trekkes det frem at Helsedirektoratet kan utvikle en enda mer effektiv strategi for formidling og oppfølging av kommunene ved senere katastrofer.

Samtidig påpekes det i fremtiden bør etableres rutiner for å støtte og følge opp hjelperne i bedriftshelsetjeneste og kriseteam. Dette gjelder blant annet debrifing og retningslinjer for avlastning og begrensninger i vakter og skift.

Powered by Labrador CMS