Roboter hjelper psykisk syke barn

Spillteknologi, virtual reality (VR) og roboter kan bidra til å fjerne flaskehalsene i det psykiske helsetilbudet. Nyvinningene kan blant annet bidra til at langtidssyke barn og unge med kreftdiagnose unngår isolasjon og beholder kontakten med skole og klassekamerater.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Kronikk: Kathrine Myhre, daglig leder i Oslo Medtech

ÉN AV FORDELENE ved å anvende teknologi som behandlingshjelpemiddel, er at behandlingen kan foregå hjemme i pasientens egen stue, eller hos terapeut. Dette muliggjør at flere pasienter kan få raskere tilgang til behandling – og til en lavere kostnad for pasient og samfunn.

Psykisk helse representerer en av de største helseutfordringene i Norge i dag. I tillegg til belastningen for den enkelte pasient, for pårørende, arbeidsgivere og øvrige omgivelser, er psykisk helse og rus én av de største driverne bak de økte helseutgiftene i Norge og Europa for øvrig.

Norske og internasjonale studier viser at 30–50 prosent av den voksne befolkningen vil få en psykisk lidelse i løpet av livet (Kessler, 2005a, Mykletun, 2009), og i Dagens Medisin (16. juni 2016) rapporteres det at så mange som syv av ti står i kø for utredning.

BELASTNINGENE. Samlet koster psykiske lidelser det norske samfunnet 60–70 milliarder kroner hvert år, og EU har estimert at psykiske helseutfordringer utgjør hele 3.5 prosent av brutto nasjonalprodukt (BNP).

De norske helsepolitikerne er opptatt av å ta tak i pasientgruppens utfordringer. I sin nyttårstale i 2014 fremhevet statsminister Erna Solberg at det er viktig å gjøre mer for gruppen av mennesker som rammes av psykiske helseproblemer. Og helseminister Bent Høie har uttalt følgende: «Å være ensom, er like helseskadelig som å røyke. Ensomhet er en viktig årsak til tapt livskvalitet og for tidlig død. Vi er nødt til å ta dette mer på alvor».

I mai i år fastslo Riksrevisjonen at mange kommuner har et alt for svakt tilbud innenfor rus og psykiatri, ifølge Dagens Medisin (20. mai 2016).

BANEBRYTENDE SAMSPILL. Ny og innovativ teknologi representerer et stort potensial for bedre og mer effektiv utredning og behandling av pasienter med rusproblematikk og psykiske lidelser. Nå har sykehus, psykologer, behandlingsklinikker og bedrifter som utvikler og tar i bruk ny og innovativ teknologi, gått sammen om å dreie søkelyset mot denne pasientgruppens utfordringer og behov – gjennom å være åpne for å løse utfordringene på nye måter.

Dette har ført til at det nå blir utviklet spennende behandlingstilbud basert på spillteknologi, virtual reality og robotteknologi. De nye behandlingstilbudene vil bidra til at flere pasienter får raskere hjelp, og at pasienter og pårørende i større grad kan hjelpe seg selv og styrke mestringsopplevelsen.

BRYTER ISOLASJONEN. Personer som opplever sosial isolasjon og ensomhet, får ofte høyt blodtrykk og kan utvikle angst, søvnproblemer og depresjoner. Lidelsene skyldes biologiske endringer i hjernen som følger av den opplevde ensomheten (Fatal Loneliness, 21 June 2016 on Isolation, robots, health).

Dette var utgangspunktet for den unge gründeren Karen Dolva og hennes medgründere i selskapet NoIsolation. Ved hjelp av robotteknologi har de utviklet en liten avatar ved navn AV1. Denne roboten sørger for at personer som normalt ville ha vært utsatt for sosial isolasjon og ensomhet, får en enestående mulighet til å utvikle og opprettholde kontakten med sitt sosiale nettverk.

KOMMUNIKASJONSHJELPER. En pasientgruppe som har vært utsatt for utvikling av sosial angst og depresjoner, er langtidssyke barn og ungdom med kreftdiagnose. AV1-roboten kan både se, høre og kommunisere toveis. Ved å plassere AV1 i klasserommet og i venneflokken, holder langtidssyke barn og ungdom kontakten og dialogen med venner, skoleklasse og sitt sosiale miljø uten å være fysisk til stede, og får mulighet til å følge med i skoleundervisningen slik at de ikke blir hengende etter det faglige nivået. Alt styres med en app fra en telefon eller nettbrett.

Roboten har gjennomgått klinisk utprøving det siste året, og tilbakemeldingene fra barn og unge er positive. Denne høsten gjøres den tilgjengelig for både helseinstitusjoner, skoler og privatpersoner.

EKSPONERINGSTERAPI. Et annet norsk gründerselskap, Attensi, er i gang med å utforske hvordan ulik teknologi kan løse psykiske problemer. Sammen med psykologer, sykehus og brukere utvikler selskapet en teknologiplattform, som rettes mot psykisk helsevern og skal være tilgjengelig på mobil, nettbrett, pc samt virtual reality-briller.

De første pasientgruppene som dette selskapet utvikler løsninger for, er personer som sliter med angst og lette depresjoner, og pasienter med sosial angst er prioritert brukergruppe.

Eksponeringsterapi er en velbrukt behandlingsform for disse pasientene, og virtual reality-teknologien muliggjør etablering av svært realistiske omgivelser der pasientene kan utsettes for eksponeringsterapi i trygge omgivelser. 

Powered by Labrador CMS