– Når feil først har oppstått i en behandling, ser det ut til at personalet har mye å hente i måten de håndterer dette overfor pasienten, sier forsker Olaf Holmboe. Foto: Colourbox

Misfornøyde med personalets håndtering av feil

Ny brukerundersøkelse viser at halvparten av pasienter som opplever feil på sykehuset er misfornøyde med personalets håndtering av dette.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Undersøkelsen ble utført høsten 2015 ved landets somatiske sykehus, og Folkehelseinstituttet står bak rapporten.

I alt besvarte 12.884 pasienter et spørreskjema.

Skiller seg ut
Pasientopplevd pasientsikkerhet var et eget tema i rapporten. 51 prosent av de som hadde opplevd feil, mente at personalets håndtering av dette ikke var tilfredsstillende.

– Dette punktet skiller seg klart ut i negativ retning i rapporten. Når feil først har oppstått i en behandling, ser det ut til at personalet har mye å hente i måten de håndterer dette overfor pasienten, sier forsker Olaf Holmboe i Kunnskapssenteret i Folkehelseinstituttet.

Tillit til dyktighet
Resten av rapporten tar for seg pasientenes erfaringer med norske sykehus, målt med ni ulike indikatorer.

De er mest fornøyde med personalet og med legene, viser undersøkelsen.

– Pasientene har høy grad av tillit til personalets faglige dyktighet, og de mener sykepleierne og legene snakker til dem på en forståelig måte. Imidlertid synes de ikke de i like stor grad får fortalt hva som er viktig for dem, eller at personalet har nok tid når pasienten trenger det, sier Holmboe.

Får vite for lite
Pasientene er mindre fornøyde med utskrivningsprosessen og forberedelsen til tiden etter sykehusoppholdet.

– De mener de får vite for lite om hva de kan vente seg i tiden etterpå, og hva de skal gjøre ved et eventuelt tilbakefall, sier han.

Ikke bedre på samhandling
Også samhandling med fastlege og kommunale tjenester får lavere skåre enn de andre områdene.

– Har ikke Samhandlingsreformen medført mer fornøyde pasienter?

– Faktisk skårer samhandlingen på samme nivå som den gjorde i 2011, så slik sett ser man ingen forbedring, sier Holmboe.

Forbedring på de fleste områder
Imidlertid ser man forbedring på de fleste områder i pasienttilfredsheten de siste årene, ifølge Holmboe.

På de fleste indikatorene er det små forskjeller mellom helseregionene, men Helse Midt-Norge kommer best ut sammenlagt. Helse Sør-Øst kom bedre ut enn landsgjennomsnittet på ventetid.

Les rapporter fra hvert enkelt sykehus her.

Powered by Labrador CMS