HAR EFFEKT: Årlig rammes over 15.000 personer i Norge av hjerneslag. Norsk forskning har vist at informasjonskampanje har effekt. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto:

Gir 10 millioner til nasjonal hjerneslagkampanje

–Vi er svært glad for at vi har en statsråd som tar tak i utfordringene på hjerneslagområdet, sier generalsekretær Tommy Skar i LHL Hjerneslag.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

NØDVENDIG: – Både LHL Hjerneslag og fagmiljøene har pekt på at det er nødvendig med en slik kampanje, sier generalsekretær Tommy Skar i LHL Hjerneslag. Foto: LHL

Helse- og omsorgsminister Bent Høie varslet i dag at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett vil bevilge 10 millioner kroner til en nasjonal informasjonskampanje om hjerneslag.

– Både LHL Hjerneslag og fagmiljøene har pekt på at det er nødvendig med en slik kampanje. Vi er svært glad for at vi har en statsråd som tar tak i utfordringene på hjerneslagområdet. Dette kan bidra til å redde liv, sier generalsekretær Tommy Skar i LHL Hjerneslag i en pressemelding.

Les: Få forskningsmidler til hjerneslag

Liten kunnskap
Skar påpeker at det er lav kunnskap i befolkningen om symptomer på hjerneslag og hva man skal gjøre ved symptomer.

I en befolkningsundersøkelse utført av Opinion for LHL Hjerneslag i 2015, svarte 20 prosent at de ikke kjente til ett eneste symptom på slag.
Ti prosent av de spurte ingen formening om hva de skulle gjøre ved mistanke om hjerneslag. Og bare 40 prosent svarte det eneste riktige: å ringe 113.

Kampanjer har effekt
Norsk forskning har vist at informasjonskampanje har effekt. En kampanje i Helse Vest i 2014 bidro til at 50 prosent flere fikk trombolyse.
Les også: God effekt av kampanje av hjerneslag
Dobbelt så mange ringte 113 og ble sendt til akuttmottaket ved Stavanger universitetssjukehus med symptomer på hjerneslag i månedene etter en opplysningskampanje.
Før kampanjen hadde 66 prosent kjennskap til ett eller flere tegn på hjerneslag, mens etter kampanjen hadde 75 prosent slik kjennskap.
Ifølge LHL har en studie fra England også vist at forsinkelser knyttet til å oppsøke hjelp sent, falt betraktelig etter en TV-kampanje i 2009.

Samfunnsøkonomisk
Årlig rammens over 15.000 personer av hjerneslag.

Tommy Skar mener det er god samfunnsøkonomi å bruke penger på en hjerneslagkampanje.

– I snitt koster et hjerneslag cirka 600.000 kroner, og de samlende hjerneslagkostnadene er på rundt 10 milliarder kroner, sier Skar.

Powered by Labrador CMS