FÅR RIS OG ROS: Ifølge studiedekan Ingrid Os får Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo både positive og negative tilbakemeldinger på forelesningene sine. Foto:

– Ønsker å bruke mer interaktiv undervisning

Medisinstudent etterlyser studentledede forelesninger og mer interaktiv undervisning. – Vi oppfordrer lærerne til å bruke interaktive undervisningsformer, sier studiedekan.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

I et innlegg i Dagens Medisin tar medisinstudent Andreas Nydal ved Universitetet i Oslo (UiO) et oppgjør med PowerPoint-basert undervisning på fakultetet. Han viser til at enkelte forelesere gjør lite annet enn å lese opp det som står skrevet på lysbildene, og mener læringsutbyttet ved en slik undervisningsform er begrenset.

Ifølge medisinstudenten kunne undervisningen blitt både billigere og bedre om studenter selv fikk konkurrere om å holde forelesninger for studenter som har kommet kortere i studieløpet:

Studenter forstår studenter
– Det siste året holder undervisningen et veldig høyt nivå. Det er bare dumt at man må vente fem år før man kommer dit. Det er garantert noen av de 100 studentene i hvert kull som kunne holdt veldig gode forelesninger om temaer de selv lærte for et halvt år eller et år siden, sier Nydal til Dagens Medisin.

– Hvilke fordeler har studenter fremfor professorer som undervisere?

– Tidspunktet da de selv ikke kunne noe om temaet ligger nærmere. Det betyr at studenter kan huske den veien de selv har gått for å lære stoffet, og lettere hjelpe andre å gå den samme veien. Ulempen er at studenter kanskje ikke kan svare like godt hvis det kommer spørsmål som går ut over det de har forberedt. Men det kan også være en fordel fordi studenter har lettere for å forstå spørsmålene til andre studenter.

Mer tavleundervisning
Han ønsker seg dessuten en prinsipiell debatt om hvilken funksjon forelesningene skal ha – om de skal være en overfladisk inspirasjon til videre lesning, eller om de skal være en selvstendig presentasjon av et emne – og mener svaret bør få konsekvenser for hvordan undervisningen er organisert.

– Jeg mener at vi burde ha tavleundervisning oftere, der forelesere og tilhørere er nødt til å gå den samme veien, og der man kan skape noe sammen, sier Nydal.

Får ris og ros
Ifølge studiedekan Ingrid Os får Det medisinske fakultet ved UiO både gode og dårlige tilbakemeldinger på forelesningskvaliteten.

– Vi vet at ikke alle bruker PowerPoint på en like god måte, og at presentasjonene kan være litt overlessede. Men vi gjør jevnlig evalueringer av undervisningen, og får tilbakemeldinger om at mange synes forelesningene er veldig gode, så jeg synes kritikken er litt ensidig, sier Os.

Vil ikke tvinge lærere
Hun viser til at fakultetet er i gang med å iverksette en revisjon av studieplanen. I den anledning har man tatt i bruk undervisningsformene teambasert læring og lærerledede grupper. Begge er mer interaktive enn tradisjonelle forelesninger, og de forutsetter at studentene forbereder seg på et gitt tema, og deltar i diskusjoner om blant annet kasuistikker. Førstnevnte undervisningsform kan brukes i større forsamlinger, mens sistnevnte brukes i mindre grupper.

– Vi har begynt å bruke dette, og jeg ønsker at vi skal bruke det mer. Vi kan ikke tvinge lærerne til å undervise på en bestemt måte, men vi oppfordrer dem til å bruke disse formene for undervisning, sier Os.

Studentledet «til en viss grad»
Studiedekanen forteller videre at hun i utgangspunktet er positiv til å la studenter undervise hverandre:

– Ja, til en viss grad, og i enkelte fagområder. Samtidig må undervisningen på et universitet være kunnskaps- og forskningsbasert. Undervisere må ha en viss faglig bakgrunn, og det har ikke alltid studenter, sier Os.

Hun viser til at noe studentledet undervisning har funnet sted ved fakultet de siste årene, og at fakultetsledelsen ønsker mer av dette. Imidlertid er den studentledede undervisningen ikke en del av den ordinære undervisningen. Unntaket er undervisning i kliniske ferdigheter, som over lengre tid har vært ledet av studenter.

– Oppsto i middelalderen
Ifølge Rasmus Bakken, leder i Norsk medisinstudentforening, er passive, PowerPoint-baserte forelesninger en kjent problemstilling:

– Vi ser at samtidig som det gjøres mye arbeid på fakultetene med å teste og innføre nye undervisningsmetoder, som i større grad aktiviserer studentene, forblir passive forelesninger det dominerende formatet i undervisningen. Mens dette er en effektiv måte å undervise mange studenter, stiller vi oss kritiske til om dette er en effektiv måte å lære på, og mener det er positivt med pedagogisk variasjon i undervisningen. Forelesninger er en form som oppsto i middelalderen, hvor det var få bøker, og foreleseren leste høyt mens studentene noterte. I dag har studentene tilgang til egne eksemplarer av fagbøkene, og gode ressurser på nett, sier han.

Vil ha pedagogikk for alle leger
– Hva er deres standpunkt når det gjelder å la studenter stå for undervisningen? 

– Det å være en god underviser er en viktig ferdighet for enhver lege. Pedagogiske ferdigheter er nødvendig for å lære opp og instruere pasienter i å håndtere egen sykdom, og for å dele kunnskap og veilede medisinstudenter, yngre leger, kolleger og annet helsepersonell. Dessuten er det å lære bort en svært effektiv måte selv å lære på.

– Jobber dere for tiden med disse problemstillingene? 

– Vi vektlegger studentaktiviserende læringsformer i alle grunnutdanningsdiskusjoner, hvor vi også trekker frem at alle leger bør ha grunnleggende kompetanse i pedagogikk, sier Bakken.

Powered by Labrador CMS