Legemiddelselskap fikk reklameforbud etter ulovlig reklame

Legemiddelverket forbyr Novo Nordisk å reklamere for Victoza (liraglutid) i tre måneder etter misvisende reklame.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Statens legemiddelverk (SLV) har reagert på en reklame som sto på trykk i Dagens Medisin 3. desember i fjor. Reklamen omtaler diabeteslegemiddelet Victoza (liraglutid).

 «Reklamen er egnet til å gi inntrykk av at bruk av Victoza reduserer risikoen for sykdom og død uten at dette er vist i kliniske studier. Denne informasjonen er grovt villedende», skriver SLV.

SLV mener dette er et alvorlig brudd på legemiddelforskriftesn krav om at reklame skal være nøktern og saklig og ikke må gi et misvisende eller overdrevent bilde av legemiddelet. 

Frykter feil bruk
«Denne feilaktige informasjonen kan føre til feil bruk av legemiddelet (..) og i siste instans gi dårligere behandling til diabetespasienter», heter det i vedtaket.

– Hvordan ser dere på vedtaket fra SLV?

– Legemiddelprodusenter skal følge de retningslinjer, lover og regler som finnes for vår bransje. Vi har tatt SLVs beslutning til etterretning og etterkommer vedtaket på alle måter. Det er viktig å presisere at vedtaket omhandler en tidsavgrenset begrensning til å reklamere for legemiddelet. Det innebærer ikke endringer i forhold til medisinsk godkjenning, refusjonsvilkår eller legers rett til å forskrive legemiddelet, skriver medisinsk direktør André Bregård i Novo Nordisk i en e-post til Dagens Medisin.

Selskapet beklager
– Ifølge SLV er reklamen egnet til å gi et misvisende bilde av legemiddelets verdi. Hvorfor er reklamen innrettet slik?

Vi beklager selvfølgelig og aksepterer vedtaket. André Bregård, Novo Nordisk

– Reklamen presenterer resultater fra to ulike studier som ikke er utført med det samme legemiddelet. SLV har vurdert det slik at disse studiene er sammenstilt på en måte som gjør at budskapet kan oppfattes misvisende. Det har ikke vært vår intensjon å opptre misvisende eller overdrive effekten av legemiddelet.  Vi beklager selvfølgelig og aksepterer vedtaket.

Ikke første gang
Ettersom NovoNordisk også har brutt legemiddelforskriften to ganger tidligere, har SLV reagert kraftig denne gangen. De forbyr all reklame for Victoza i tre måneder fra 1. januar 2016.

Firmaet må også offentligjøre en rettelse der det presiseres at det ikke er dokumentert at legemiddelet reduserer risikoen for hjerteinfarkt eller død.

– Vil dere endre praksis?

– Novo Nordisk er, og har alltid forpliktet seg til å ha en høy forretningsetikk og til overholde alle lover og regler. Vi beklager derfor situasjonen og har gjennomgått våre allerede strenge interne rutiner for kvalitetssikring av alt kommunikasjonsmateriell. Resultatet er at vi har skjerpet rutinene ytterligere for å hindre at noe liknende skal kunne skje igjen.

Powered by Labrador CMS