Foto:

Flere allmennleger opplever lang ventetid på lønn

Flere allmennleger opplever at utbetalingen av refusjon stopper opp i perioder. – Situasjonen med lang saksbehandlingstid har vedvart over flere år, sier Kari Sollien, leder i Allmennlegeforeningnen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dagens Medisin har tidligere skrevet om Janne Murberg, som måtte vente på å få utbetalt refusjon i nesten fire måneder.

Flere allmennleger melder om lignende problemer. Sivert Eggesvik, lege ved Solgården legesenter, gikk nylig i over sju uker med 1/3 av normal lønn.

Måtte vente på godkjenning
Eggesvik måtte vente på at hans søknad som godkjent allmennlege skulle bli behandlet av Statens autorisasjonskontor.

– Jeg har fullført veiledet tjeneste og kurs som kreves. Når veiledningstiden er ute mister man umiddelbart retten til refusjon fram til saken er behandlet, og utbetalingene stopper. Dette skjer selv om jeg er i et pågående vikariat som allmennlege, sier Eggesvik.

Tror nesten alle møter problemet
Mot slutten av året når mange av pasientene har frikort utgjør refusjon rundt 2/3 av lønnen.

– Jeg vil tro at omtrent alle nye allmennleger møter på dette problemet. I hvilke andre yrkesgrupper ville det vært akseptabelt at man skulle vente i nesten to måneder med å få utbetalt full lønn? spør Eggesvik.

Håper Legeforeningen tar tak
Han håper at Legeforeningen vil ta tak i denne saken, og forhandle fram en overgangsordning for nyutdannede allmennleger.

Kari Sollien, leder for Allmennlegeforeningen, sier Legeforeningen de siste årene har mottatt svært mange henvendelser fra leger som på grunn av endringer i regelverk eller lang saksbehandlingstid ikke har mottatt refusjon.

– Legeforeningen opplever at det stadig dukker opp nye varianter av problemer som medfører opphold i refusjonsretten. I tillegg kommer en svært lang saksbehandlingstid, som kan få alvorlige konsekvenser for den enkelte lege, som ikke får inntekt over flere måneder, sier Sollien.

– Har vedvart over flere år
Hun påpeker at ansvaret, som tidligere lå hos SAK, nå er overtatt av Helsedirektoratet. Ifølge Helsedirektoratet skal saksbehandlingstiden nå være seks uker.

– Det gjenstår å se om forholdene bedrer seg. Situasjonen med lang saksbehandlingstid har vedvart over flere år, sier hun.

Sollien sier Legeforeningen har tatt opp problemet i møte med Helse- og omsorgsdepartementet, og bedt om en gjennomgang av forskriften. Formålet er å forenkle og tydeliggjøre regelverket.

– Forståelse for frustrasjonen
– Vi har forståelse for at legene syns det er frustrerende ikke å få utbetalt refusjon de har krav på, sier Lisbeth Normann i HOD.

Hun sier regelverket er komplisert og har blitt endret flere ganger. Derfor sendte departementet i 2015 ut et rundskriv som beskriver ordningen.

Normann sier også at det vil være naturlig for departementet å se på regelverket for veiledet tjeneste, som en oppfølging til kravet om at fastleger skal være spesialister i allmennmedisin.

Powered by Labrador CMS