KOMMUNIKASJON: Blant forskere flest vil drøyt 60 prosent ha mer tid til å drive med forskningskommunikasjon, ifølge en norsk spørreundersøkelse. Illustrasjon: Colourbox Foto:

Bruker minst tid på forskningskommunikasjon

Snaut én av fem forskere innen medisin og helsefag bruker minimum fem timer i måneder på forskningskommunikasjon, som seminar, foredrag, fagartikler og intervju med media.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Norske forskere innen alle fagområder oppgir at de bruker 8 timer i måneden i gjennomsnitt på forskningskommunikasjon. Det typiske svaret er imidlertid to timer.
På spørsmål om de bruker mer enn fem timer hver måned, svarer 19 prosent av forskerne innen medisin og helsefag «ja». Det er den laveste andelen av alle forskerne.
«Best i klassen»
Til sammenligning svarer 31 prosent innen samfunnsvitenskapelige fag bekreftende på spørsmålet, og «best i klassen» er forskere innen landbruk, fiskerifag og veterinærmedisin, hvor andelen er 34 prosent.

Dette viser de foreløpige resultatene fra en undersøkelse som Future Present Group har gjennomført på oppdrag fra Forskningsrådet. Nettundersøkelsen, som ga en svarrespons på 27 prosent, omfatter svar fra 5353 forskere i Norge.
Ønsker mer tid
Blant forskere flest vil drøyt 60 prosent ha mer tid til å drive med forskningskommunikasjon. Nær åtte av ti forskere mener det er viktig å kommunisere med politikere og myndigheter, og drøyt syv av ti synes det er viktig å kommunisere med journalister/media.
Forskningens betydning
Nær halvparten av forskerne innen medisin og helsefag opplever at forskningen deres har betydning. Til sammenligning opplever bare 33 prosent av forskere innen humaniora det samme, mens det gjelder 54 prosent av forskerne innen landbruk, fiskerifag og veterinærmedisin.

Én av tre forskere, uavhengig av fagområde, opplever eller oppfatter at resultatene av forskningen deres i stor grad har betydning for samfunnet og eller for politiske beslutninger, og drøyt én av ti svarte «svært stor betydning».

Undersøkelsen avdekket også at tre av fire forskere generelt ønsket å bruke mer tid på å forske, mens bare 21 prosent ønsket mer tid til undervisning.

Powered by Labrador CMS