NYLIG INNFØRT: 1. september i år ble et nytt nasjonalt legevaktnummer innført, men bruken er lavere enn forventet. Foto:

Færre enn forventet bruker nytt nummer

Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin er ikke fornøyd med bruken av det nye felles legevaktnummeret og vil ha en nasjonal informasjonskampanje.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

GOD AVLASTNING: – Det kan tenkes at 113 får problemer med å innfri sine krav dersom de brukes i utrengsmål. Her kan 116117 brukt riktig være en god avlastning, sier lege og forsker Guttorm Raknes ved Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin. Foto: Arngeir Berge

Nasjonalt legevaktnummer 116117 ble tatt i bruk i hele Norge 1. september i år. En ny rapport fra Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (Nklm) har sett på bruken de to første månedene etter innføringen.
Ifølge rapporten ble 116117-nummeret brukt ved 33 prosent av alle forespørsler til legevakt og ved 45 prosent av alle publikumstelefoner. 
Les hele rapporten her.
Dataene er hentet fra såkalte vakttårnlegevakter, som er et nettverk av åtte legevakter i 18 kommuner som kontinuerlig registrerer all aktivitet for Nklm.

Variasjoner mellom kommunene
De gamle legevaktsnumrene ble altså mye brukt, og bruken variererte mellom kommunene.
Alder, kjønn, hastegrad eller tid på døgnet var ikke forbundet med høyere eller lav brukere av det nye nummeret. Pasienter med en annen hjemkommune, brukte 116117 i større grad enn innbyggerne i legevaktdistriktet.
«Svært begrenset markedsføring»
Rapporten konkluderer med at det trengs en nasjonal informasjonskampanje. Ulik lokal markedsføring i kommunene er trolig forklaringen på store variasjoner mellom kommunene, og er en av grunnene til kampanjeanbefalingen.
– Fra sentralt hold har det vært svært begrenset markedsføring av det nye nummeret før det ble innført 1. september. Bruken er lavere enn det vi på kompetansesenteret hadde forventet, sier lege og forsker Guttorm Raknes i Nklm, Uni Research Helse.
Han står sammen med leder av Nklm, Steinar Hunskår, bak rapporten.
Riktigere bruk
– Det nye legevaktnummeret kan bidra til mer rett bruk av nødnumrene. Hvis folk husker 116117 er det grunn til å tro at de sjeldnere vil ringe 113 ved mindre alvorlig sykdom, påpeker Raknes.
– Tror du at folk stoler mer på at de får raskere hjelp ved å ringe 113?
– Jeg vil være forsiktig med å uttale meg om hva folk tror om 113. Det er strengere krav til tid for 113. Ifølge ny akuttforskrift skal ni av ti publikumshenvendelser besvares innen 10 sekunder, mens det for legevaktsentralene er et krav om at 80 prosent skal bli svart innen to minutter. I praksis får de fleste svar på 116117 betydelig raskere enn to minutter. Det er altså en mer enn god nok tjeneste for de fleste tilfeller, sier Raknes til Dagens Medisin.
Han legger til:
– Det kan altså tenkes at 113 får problemer med å innfri sine krav dersom de brukes i utrengsmål. Her kan 116117 brukt riktig være en god avlastning.

Powered by Labrador CMS