KRITISK: Christian Grimsgaard mener dagens sykehusorganisering er preget av en misforstått lojalitet, som innebærer at myndighetene ikke får vite om det hvis det oppstår kritikkverdige situasjoner i sykehusene. Foto: Øyvind Bosnes Engen

– Sykehusene organiseres som banker og forsikringsselskap

Christian Grimsgaard rettet skarp kritikk mot dagens sykehusorganisering på DM Arena under Arendalsuka.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

ARENDAL SYKEHUS: De økonomiske og politiske rammevilkårene til klinikere i den norske helsetjenesten var oppe til debatt under seminaret DM Arena tirsdag.

Christian Grimsgaard, nestleder i Overlegeforeningen (OF) og tillitsvalgt ved Oslo universitetssykehus (OUS) brukte store deler av sitt innlegg til å kritisere sykehusorganiseringen som ble innført med foretaksreformen.

«Mål, marked og management»
Grimsgaard peker på tre New Public Management-elementer som kjennetegner sykehusstyringen: Den er mål- og resultatbasert, og skjer gjennom nøye måling; man bruker i økende grad markedsmekanismer i sykehussektoren; og lederne har profesjonell ledelsesutdanning, snarere enn helsefaglig bakgrunn.

– I dette ligger det en mistro til fagbasert ledelse. Den mistroen opplever vi som ganske tyngende i sykehusene, uttalte Grimsgaard.

Vi tror det er veldig lurt å ha få senger, få operasjonsstuer, få poliklinikkrom. Dette er ikke en hensiktsmessig utnyttelse av ressursene Christian Grimsgaard, nestleder i Overlegeforeningen

Forsikringsselskap og bank
Ifølge OF-nestlederen er dagens sykehusorganisering sterkt inspirert av finanssektoren. Dette kommer ikke pasientene til gode, ifølge Grimsgaard:

– Sykehuset er organisert som om vi var et forsikringsselskap eller en bank. Det er ikke designet slik fordi det gir god pasientbehandling, men fordi lederen vår skal ha et passe lederspenn. Arkitekturen er definert ovenfra og nedover.

Pasient per behandler
Grimsgaard mener dessuten det er dårlig tilrettelagt for at helsearbeidere får jobbe mest mulig effektivt i norske sykehus:

– Vi har forferdelige produktivitetsmål i dette landet. Vi tror det er veldig lurt å ha få senger, få operasjonsstuer, få poliklinikkrom. Dette er ikke en hensiktsmessig utnyttelse av ressursene. Vi bruker altså feil nevner i brøken: Den riktige brøken for effektivitet er pasient per behandler, uttalte Grimsgaard under seminaret.

– Misforstått lojalitet
Til slutt peker han på vanskelige vilkår for klinikere som vil rapportere om kritikkverdige forhold ved sykehusene.

– Det er en stor svakhet ved dagens organisering at det hersker en misforstått lojalitet, der man tror det er lurt å si at «her går alt bra», og hvis noen reiser en problematikk, så skal det ikke rapporteres oppover. Eieren – det regionale helseforetaket, departementet og Stortinget – er altså ikke orientert om situasjonen og problemene i sykehusene.

Powered by Labrador CMS