LEDER ARBEIDET: Professor Jan Frich ved Universitetet i Oslo leder arbeidsgruppen som jobber med å utarbeide nasjonal prøve for medisinstudenter. Foto: Øyvind Bosnes Engen

I gang med å utforme nasjonal eksamen

Innføres tidligst våren 2017.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

I vinter ble dekanene ved de fire medisinske fakultetene enige om at det bør innføres en felles nasjonal eksamen for medisinstudenter over hele landet. Nå er en arbeidsgruppe i gang med å utarbeide en nasjonal prøve i «klinisk resonnement» for medisinstudenter tidlig i 12. semester.

Ifølge den foreløpige fremdriftsplanen, leverer arbeidsgruppen sin rapport til nasjonalt dekanmøte i november, hvor de skisserer hvordan en slik prøve kan utformes. Deretter skal saken behandles av dekanmøtet i juni neste år, med sikte på å gjennomføre en pilot for nasjonal prøve høsten 2016. Det betyr at prøven innføres tidligst våren 2017.

– Ikke en fakta-test
– Jeg er opptatt av at vi bruker den tiden som er nødvendig, og vi er villige til å justere tidsplanen. Det er mange administrative, tekniske og faglige spørsmål som må avklares, og mye arbeid som gjenstår før vi er i mål, sier professor Jan Frich ved Universitetet i Oslo.

Vi har liten tro på at studentene stiller opp og gjør sitt beste hvis ikke de får noen som helst tilbakemelding Jan Frich, professor ved UiO

Han leder arbeidsgruppen som jobber med å utarbeide den nasjonale prøven.

– Dette skal ikke være en fakta-test, men en prøve som tester evnen til å anvende kunnskapen opp mot klinikknære problemstillinger. Det gir mening med tanke på at vi planlegger å gjennomføre prøven i det siste studieåret. Da har studentene har ervervet mye kunnskap og skulle være i stand til å gjøre seg kliniske vurderinger, sier Frich.

Digital prøve
Prøven skal ifølge mandatet besvares digitalt, og ha en varighet på mellom to og fire timer. Den skal teste studentene i læringsmål som undervises ved alle fire universitetene, og vurderes som bestått/ikke bestått.

– Vi har en jobb å gjøre med å gå gjennom læringsmål og læringsutbyttebeskrivelser ved de forskjellige studiestedene. Det vil nok være forskjeller mellom hva studentene lærer de forskjellige stedene, men vi vil forsøke å legge prøven i det området der det overlapper. I neste omgang må vi lage en mekanisme så lærerne kan gå god for at det er samsvar mellom spørsmålene i prøven og det studentene faktisk lærer, sier Frich.

– Nei til karakterer
Norsk medisinstudentforening (Nmf) tok tidligere i vår til orde for at formålet med nasjonal prøve ikke må være at arbeidsgivere skal kunne bruke resultatene til å rangere kandidater, og at den derfor ikke burde vurderes med karakterer. Ifølge Frich skal hensikten med prøven primært være å sammenligne studiestedene og samordne hva studentene skal kunne når de er ferdigutdannet.

– Vi har det samme utgangspunktet som Nmf. Samtidig har vi liten tro på at studentene stiller opp og gjør sitt beste hvis ikke de får noen som helst tilbakemelding. Det er noe vi må håndtere: Hvordan gi en tilbakemelding uten at dette blir noe som brukes av arbeidsgivere, sier han.

Arbeidsgruppen består av representanter for ansatte ved alle fire universitetene, i tillegg til to studentrepresentanter.

Powered by Labrador CMS