Ber leger engasjere seg i borreliose-debatten

Twitterlege Wasim Zahid mener det er viktig at leger tar til motmæle mot «kronisk borreliose-aktivister» i nettdebatter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

TWITTERLEGEN: Lege Wasim Zahid ber kolleger engasjere seg i helsedebatter på sosiale medier. Selv holder han såkalte twitterkonsultasjoner hvor han svarer på medisinske spørsmål. Foto: Nina Ruud

Bakgrunn: Borreliose-debatten

* Borreliose-debatten har gått varm Norge, og en stor pasientgruppe hevder de er smittet av borreliose gjennom flåttbitt.* Særlig ble debatten opphetet da Statens Helsetilsyn i fjor høst tilbakekalte autorisasjonen til en lege for å ha behandlet en pasient uforsvarlig.* Legen hadde gitt en MS-pasient langvarig antibiotikabehandling for borreliose, i strid med retningslinjene. * I fjor høst gikk flere av dem som hevder seg borreliose-syke i protesttog til Statens helsetilsyn der de krevde å få møte direktør Jan Fredrik Endresen, og ba ham om at borreliose-legen skulle få autorisasjonen tilbake. Også kjendis Lars Monsen støttet protesttoget. * Lege og smittevernekspert Preben Aavitsland skrev i vår en kronikk der han sier at den såkalte borreliose-epidemien er falsk. * Aavitsland er aktiv på sosiale medier i flått-debatten, og ble innklaget av flere enkeltpersoner til Legeforeningens råd for legeetikk, for overnevnte uttalelser, og for blant annet å ha kritisert legevirksomheten til legen ble fratatt autorisasjonen for å ha rekvirert store mengder antibiotika.* I juni i fjor innkalte daværende helseminister Jonas Gahr Støre til et meglingsmøte om flått etter den omfattende debatten.

OSLO/ULLEVÅL SYKEHUS: Fredag holdt Wasim Zahid, lege ved kardiologisk avdeling på Oslo universitetssykehus Rikshospitalet, foredrag om bruk av sosiale medier for helsepersonell på OUS. Her oppfordret han legene til å engasjere seg i helsedebatter på Twitter.

– Det er en stor interesse for vår stemme der ute, folk ønsker en alternativ stemme til tabloid helseinformasjon som finnes i ukeblad og aviser, sier Zahid.

– Skeivt mediebilde
Særlig er dette viktig i borreliadebatten, mener Zahid, som selv er blitt en markant stemme i helsedebatten som «Twitterlegen» med over 14.000 følgere og drøye 52.000 tweets.

– Det er vanskelig og utfordrende å diskutere med pasienter som forfekter et alternativt syn på kronisk borreliose og behandlingen av tilstanden. De har en veldig stor tro på at behandlingsmetoden deres virker, og en sterk stemme i offentligheten. Vi kan velge å la dem holde på, eller ta til motmæle. Jeg har mest tro på det siste; vi må være rasjonelle, fornuftige stemmer i denne debatten, sier Zahid, som mener pasientperspektivet i for stor grad dominerer debatten i dag.

Flåttleder opplever hets
Overlege Randi Eikeland, som nylig er ansatt som leder av Nasjonal kompetansetjeneste for flåttbårne sykdommer (NKFS) ved Sørlandet Sykehus, tror mange leger kvier seg for å gå inn i debatten fordi den kan oppleves voldsom.  

– Det er ofte harde skyts, det har jeg selv opplevd. Jeg får ubehagelige mailer med beskyldninger som føles urimelig, som at vi leger ikke bryr oss, er arrogante og har dobbel agenda med økonomiske intensiver. Dette har vi også tatt opp med pasientforeningen, sier Eikeland, som legger til at hun forstår at dette er fortvilte menneskers stemme.

Selv har hun ikke brukt sosiale medier i faglig sammenheng.

– Arbeidsgiver har ikke lagt til rette for bruk av sosiale medier, så det må i så fall gjøres på privat basis.  Vi prøver å gjøre oss gjeldende på «gammeldagse» måter gjennom foredrag, kronikker og en nettside. Men jeg ser at pasienter og deres talsmenn er mye flinkere til å bruke sosiale medier enn det vi er. Vi har en intensjon om å bli hørt, og kanskje må vi inn på sosiale medier, sier Eikeland.

Pasientforening: ønsker nøktern tone
Gerd Berge, leder av Norsk Lyme Borreliose-forening, sier foreningen bevisst holder seg unna Twitter.

– Det er aktivister på begge sider som engasjerer seg mest der, og man får ikke de gode dialogene og løsningene der. Vi samarbeider med Sørlandet sykehus, hvor vi møtes og snakkes sammen. Vi er åpen om konfliktene, men har et felles mål i å hjelpe pasientene, sier Berge.

Hun oppfordrer både medlemmer og ikke-medlemmer i borrelioseforeningen om å holde en nøktern tone i nettdebatter.

– Blir tonen for aggressiv, får man ingen dialog. Vi får ikke forandret noe for vår pasientgruppe uten å forholde oss til de som har ansvaret for faget, både fagmiljøer og myndigheter. Det er sikkert mange pasienter som synes vi er litt for forsiktige og ikke aggressive nok, men det er et valg fra vår side. Det går an å være saklig, men klar, sier hun.

– Nyttig med pasientperspektiv
Twitterlegen mener generelt at helsefaglige debatter på Twitter kan bidra til å bedre kommunikasjonen mellom lege og pasient.

– For meg er det nyttig å få pasientens perspektiv. Det vi leger diskuterer angår jo i høyeste grad pasientene, sier Wasim.

Ifølge Wasim googler 70 prosent av pasientene diagnosen sin etter legebesøk, og mange forbereder seg til legetimen ved å lese spesialisert medisinsk litteratur gjennom Cochrane og Pubmed-søk.

Driver folkeopplysning
Twitterlegen mener det er nødvendig at leger forholder seg til den endrede medievirkeligheten.

– Pasientene våre er veldig annerledes nå enn for 10-15 år siden. De blogger fra sykehussengen, leser seg opp på diagnoser og kringkaster erfaringer. Dette stiller krav til oss, og vi må forholde oss til det, sier Zahid.

– Selv har jeg omfavnet sosiale medier og bruker det til folkeopplysning. Hvis jeg iblant klarer å avvise helseråd i tullete ukeblader, er jeg fornøyd, sier Zahid.

Powered by Labrador CMS