Dropper faks ved pasientinformasjon

Diakonhjemmet sykehus og tre Oslo-bydeler er først ut i Norge med full utbredelse av elektronisk meldingsutveksling mellom kommune og sykehus, melder Helseetaten i Oslo kommune.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Diakonhjemmet sykehus og bydelene Vestre Aker, Frogner og Ullern i Oslo kommunen har droppet faksen ved utveksling av pasientinformasjon.

Ifølge Helseetaten i Oslo kommunene har de fått til en elektronisk løsning som ingen andre sykehus eller kommuner har fått til.

Samarbeidet starter ved innleggelse
Helseetaten påpeker at løsningen vil bidra til at samarbeidet rundt en pasient starter umiddelbart etter innleggelse på sykehus.

I tillegg til elektronisk samhandling med sykehuset, kommuniserer pleie og omsorgstjenesten elektronisk med fastlegene. Elektronisk meldingsutveksling skjer også mellom pleie- og omsorgstjenesten i kommunen og fastlegene.

Systemene bruker standard PC-utstyr som kommunen allerede har. Oslo kommune har lenge vært tilknyttet Norsk Helsenett og har felles pleie og omsorgssystem for kommunen.

Del av samhandlingsprosjekt
Prosjektet er en del av Samhandlingsreformen. Som en av 11 hovedsamarbeidskommuner har Oslo kommune deltatt i programmet «Meldingsløftet i kommunen».

Gjennom dette arbeidet har kommunen fått på plass nødvendig teknisk infrastruktur og programvare for å kunne motta og sende elektroniske meldinger på en standardisert plattform.

Egen kryptert linje
Utveksling av pasientinformasjonen sendes via egen kryptert linje på Norsk helsenett i et format og med en krypteringsmekanisme som er kravspesifisert av nasjonale myndigheter. Informasjon sendes fra sykehusets pasientjournalsystem til kommunens pleie- og omsorgssystem og vice versa, opplyser kommunens helseetat videre.

Etaten gjør et poeng av at man ikke lenger er avhengig av at noen passer på en faks som står på et rom eller et kontor i bydelen for så å distribuere informasjonen til riktig saksbehandler – eller å sende informasjon per post. Før tok dette flere dager og informasjonen måtte sendes via sentralt postmottak i bydelene. Den knyttes nå direkte inn i pasientens journal.

Svarer nå med en innleggelsesrapport
Ifølge Helseetaten var en av hovedutfordringene tidligere at de ulike partene som skal yte tjenester i løpet av et pasientforløp ikke har tilstrekkelig kunnskap og informasjon om tidligere behandling.

Gjennom prosjektet har man fått etablert et tettere samarbeid mellom sykehuset og pleie- og omsorgstjenesten i kommunen. Når sykehuset sender melding om innlagt pasient svarer kommunen med en innleggelsesrapport. Den sier noe om tjenester og status forut for innleggelse, melder etaten.

Powered by Labrador CMS