Flest klager på NAV

Arbeids- og velferdsetaten (NAV) var i fjor det forvaltningsorganet med flest klagesaker som ble sendt til Sivilombudsmannen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Avgjørelser tatt av offentlige forvaltningsorganer, som for eksempel NAV, kan klages videre til ombudsmannen.
 
Ifølge årsmeldingen for 2010 gjaldt 548 av i alt 2911 saker NAV, og brakte etaten øverst på klagelisten. 273 av de 548 sakene ble avvist.
Til sammenligning var det 123 saker til Utlendingsnemnda og 144 saker relatert til Skatteetaten.
Saksbehandlingstid
Mange av sakene innen området helse og sosial og trygd gjelder saksbehandlingstid og avgjørelse om ytelse ved sykdom.
Avviser halvparten
I fjor fikk Sivilombudsmannen i alt 2959 klagesaker og forespørsler.
Omkring halvparten av alle sakene blir avvist. Av dem som blir behandlet, avsluttes 60 prosent uten kritikk eller henstilling. Med andre ord; klagen blir avvist.
Én av ti får kritikk
Saker som ble avsluttet med kritikk eller henstilling utgjorde 11 prosent.
For seks av ti saker gjaldt kritikken selve avgjørelsen, mens 20 prosent hadde med saksbehandlingstiden å gjøre. 

Powered by Labrador CMS