Mer kviser med lite grønt
Hos jenter med lavt inntak av rå grønnsaker er forekomsten av kviser 40 prosent høyere enn hos andre jenter. Både kostholdet og psykiske plager kan være med på å forklare hvorfor noen får mye kviser mens andre får lite.
Kjell Arne Bakke
Dette kommer frem i en studie som fem norske forskere, med klinisk stipendiat og hudlege Jon Anders Halvorsen i spissen, har gjennomført blant 3775 osloungdommer i 18- og 19-årsalderen.
- Hos jenter som ikke spiser grønnsaker daglig, er det 40 prosent høyere forekomst av uttalt akne, og dette endret seg ikke da vi la symptomer på angst og depresjon inn i analysene. Hos gutter fant vi at høyt inntak av potetchips og sjokolade var relatert til akne, men her var ikke sammenhengen signifikant, sier Halvorsen fra sin base på hudavdelingen ved Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet.
Mye grønnsaker bra
Forskerne ønsket å finne ut om kostholdet kan være en bakenforliggende årsak til både kviser og psykiske problemer hos ungdom. Ved hjelp av spørreskjema kartla de sammenhengen mellom kviser og kosthold og mellom kviser og psykiske problemer.
Kostholdet og psykiske problemer kan være blant årsakene til at vestlig ungdom utvikler kviser, konkluderer de i artikkelen, som er publisert i BMC Public Health.(1) De kunne imidlertid ikke påvise at kostholdet var en felles risikofaktor.
Ifølge Halvorsen er det tidligere vist at melk kan være ugunstig ved kviser, mens det aldri tidligere er vist at inntak av rå grønnsaker kan være bra mot kviser blant jenter som fra før sliter psykisk. - Høyt inntak av grønnsaker kan muligens redusere kviseutviklingen, mener Halvorsen, som er i sluttfasen av sitt doktorgradsarbeid om hudproblemer blant ungdom.
Fant flere kvisehypoteser
Forskerne fant en del assosiasjoner mellom akne og kosthold blant ungdom med psykiske plager, men de fleste forsvant når de justerte for angst og depresjon.
- Hvordan forklarer du dette?
- Det kan være at kostholdet påvirkes av mentale forhold, svarer han.
Resultatene antyder at det ikke bare er rå grønnsaker som kan virke inn på utviklingen av kviser, men bare dette kostholdsfunnet var signifikant - blant jenter. Resultatene tyder på at sukkerdrikker knapt påvirker kviseutviklingen hos jenter og gutter. Det samme gjelder jenters og gutters bruk av alkohol, men også her var feilmarginene for store til at forskerne legger særlig vekt på disse funnene. I denne studien fant de heller ingen sikker sammenheng mellom kviser og røyking.
Halvorsen og hans kolleger har gjennom de andre usignifikante funnene sine bidratt til nye hypoteser som kan testes ut i nye studier - for eksempel hvorvidt inntak av fet fisk er bra mot kviser og om ungdommen av hensyn til kviser bør styre unna sjokolade og søtsaker.
Dobles ved psykiske problemer
Studien viser at hver syvende 18- og 19-årige gutt har kviser, mot hver åttende jente. Risikoen for å utvikle kviser, dobler seg når jentene har psykiske plager (18,8 prosent) enn når de ikke har det (9,6 prosent). Hver femte gutt som sliter psykisk, har kviser, men her var den prosentvise økningen på bare vel 50 prosent i forhold til dem som ikke har slike vansker.
Denne sammenheng mellom kviser og psykiske vansker er funnet tidligere i andre studier, men ifølge Halvorsen er det første gang at dette er bekreftet i Norge.
- Hva er den hyppigste årsaken til kviser?
- Hormonelle forhold fører til at talgkjertelproduksjonen går opp, og utførselsganger i huden tetter seg. Deretter kan det bli betennelse og puss i huden. Den egentlige bakenforliggende årsaken er uklar. En britisk tvillingstudie foreslår at tre firedeler av «årsaken» er genetisk, men dette funnet må tolkes med forsiktighet, svarer hudlegen.
Viktig å forebygge arr
Jon Anders Halvorsen understreker at det finnes mange gode behandlingsmuligheter av kviser. - Det viktigste er å forebygge arrutvikling, understreker han.
- Hva kan leger tilby dem som plages av kviser?
- Det er to hovedgrupper, lokal kremterapi eller systemisk behandling. Hos begge kjønn kan man for eksempel prøve isotretinoin- og antibiotikatabletter og, hos enkelte jenter, også p-piller.
- Kan grønnsaksfunnet deres få kliniske konsekvenser, etter ditt syn?
- Som lege vil jeg ikke avvise at kostholdet kan ha betydning på utviklingen av kviser, men jeg tviler på at betydningen er veldig stor. Så i påvente av flere resultater om sammenhengen mellom kosthold og kviser, vil jeg først og fremst anbefale individuell medisinsk behandling av dem med uttalt akne.
Når Halvorsen møter ungdom under konsultasjoner, får han av og til inntrykk av at noen kommer for sent til behandling og at noen leger henviser til spesialist for sent. - Sett i lys av de store ressursene som brukes på for eksempel tannregulering hos ungdom, kan en av og til tenke seg at ungdommer med mye akne prioriteres for lavt. Noen ungdommer med mye kviser har tross alt betydelige psykososiale problemer, påpeker Jon Anders Halvorsen.
INTERESSEKONFLIKT
Studien er finansiert av Universitetet i Oslo og Nasjonalt folkehelseinstitutt.?Jon Anders Halvorsen: Ingen oppgitte interessekonflikter
REFERANSE
1) Halvorsen JA, Dalgard F, Thoresen M, Bjertness E, Lien L. Is the association between acne and mental distress influenced by diet? Results from a cross-sectional population study among 3775 late adolescents in Oslo, Norway. BMC Public Health. 2009 Sep 16;9:340.
God erfaring med kostendring
Privatpraktiserende hudlege Bjørn Bondevik i Oslo er overbevist om at kostholdet i mange tilfeller kan gi bedring av akne.
- Den norske studien er interessant og har en del funn som gjør at vi bør tenke annerledes. Det er fremdeles relativt lite dokumentasjon på kosthold ved hudsykdommer, men sammenhengen mellom akne og kosthold er i tråd med min erfaring, sier Bondevik.
Mye å hente
Han viser til at ved lett til moderat akne er det mye å hente når det gjelder kosthold.
- Det betyr mer frukt og grønt - særlig det siste, å redusere på hurtige karbohydrater som sukker, før man eventuelt behandler med medikamenter. Moderat akne kan også behandles med høye doser retinylpalmitat i dråpeform. Ved alvorlig akne er det imidlertid bare isotretinoin som hjelper, understreker Bondevik.
Større effekt ved eksem
Også ved atopisk eksem har han god erfaring med kostomlegging.
- Jeg har sett enda bedre effekt her enn ved akne, blant annet i en egen studie med kosttilskudd som ble publisert i 2006. Generelt kan endring i kostholdet bidra til at pasienten føler en større mestringsevne, noe som ikke er uten betydning, bemerker Bondevik.
OPPGITT INTERESSEKONFLIKT:
Bjørn Bondevik har utviklet egne kosttilskudd ved hudsykdom.
Tema: Hud, Dagens Medisin 09/10
Skriv kommentar
Dagens Medisin henvender seg spesielt til leger, farmasøyter, sykepleiere og beslutningstakere i helsesektoren. Kommentarfunksjonen er derfor først og fremst beregnet på tilbakemeldinger fra disse gruppene. Dagens Medisin forbeholder seg retten til å fjerne innlegg som er upassende eller i strid med god presseskikk.Flere nyheter
- Abonnere på nyheter:
- Nyhetsbrev
- RSS
- Mobil



Jenter lokalbehandler ansiktshuden mest
Synes alltid det er interessant hvordan ulike hudleger omtaler og behandler kviser. Jeg har fått utallige ulike forklaringer på hva som er årsak og beste behandling, og det som kjennetegner de fleste av dem er at de ikke funker over tid. Tror det er ett av de områdene innen medisin man rett og slett vet minst om!
I USA fikk jeg utskrevet Accutane av en hudlege, han sa kviser kommer av en kjemisk og hormonell ubalanse i kroppen, gjerne utløst av psykisk nedbrutthet (som igjen er relatert til kjemisk/hormonell ubalanse). Han mener kosthold ikke har noen innvirkning. Accutane er det eneste jeg har brukt som har hatt en varig virkning. Behandlingen var smertefri (det er bare svært viktig å unngå graviditet under behandlingen, veldig strengt på det), ble litt tørr i huden, men ikke noe aloe vera og en fet krem ikke kunne fikse. Det skjer fortsatt at jeg får en kvise her og der, men ikke lenger de dype betente under huden.
Også veldig interessant at ikke hudleger finner ut hva unge jenter bruker på huden. Jeg var veldig opptatt av at jeg ikke skulle bruke fete kremer, siden jeg hadde "fet" hud. Men det stemmer jo ikke! Jo mindre fuktighet huden blir påført, jo mer går talgproduksjonen opp for å kompensere. Bruker man en fetere krem, vil dermed talgproduksjonen gå ned, fordi huden får tilført fuktighet. Jeg bruker nå A-CREME morgen og kveld, og jeg opplever den som veldig god for huden min.