Alkohol reduserer barnas evner
Mors misbruk av alkohol under svangerskapet reduserer barnas evner og er verre enn narkotika- og medikamentmisbruk.
Dette er hovedfunnet i en studie blant 130 barn og unge i alderen fra fire til fjorten år, som under svangerskapet ble utsatt for mors alkohol- eller narkotika-/medikamentmisbruk.
I begge tilfellene resulterte misbruket i konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker, men ved alkoholmisbruk gikk det også utover barnas intellektuelle evner.
Nulltoleranse
– Alkohol er skadelig fra dag 1 i svangerskapet. Nulltoleranse bør derfor være rådet fra helsepersonell, understreker førsteforfatter og spesialist i klinisk nevropsykologi Knut Dalen ved Universitetet i Bergen overfor Dagens Medisin.
Resultatene ble nylig publisert i tidsskriftet Neuropediatrics.
Tre ulike diagnoser
Sammen med barnenevrolog Liv Marie Lægreid samlet Sissel Bruarøy, spesialist i klinisk nevropsykologi, fortløpende data på alle barn av rusmisbrukere som ble behandlet ved Barneklinikken på Haukeland universitetssykehus i perioden 1997 til 2007.
Etter å ha anonymisert dataene, etter pålegg fra Regional forskningskomité, forsket de videre på disse funnene sammen med statistiker Tore Wentzel-Larsen. Forskerne sammenlignet kognitive funksjoner hos 130 barn, som under svangerskapet ble utsatt for enten alkohol eller narkotiske stoffer, diazepam og SSRI-preparater som følge av mors rusmisbruk.
Etter fødselen fikk disse barna tre ulike diagnoser.
Barna fikk lavere IQ
29 fikk diagnosen føtalt alkoholsyndrom (fetal alcohol syndrome – FAS) og hadde dermed vekstproblemer, nevrologiske endringer og misdannelsestrekk i ansiktet. 35 hadde noe mindre alvorlige føtale alkoholeffekter – fetal alcohol effects (FAE), mens 66 nyfødte barn var tydelig påvirket av mors narkotika- eller medikamentmisbruk, psychotropic drug-exposed (PDE).
Blant annet hadde mange abstinenser etter fødselen.
– Senere i barndommen skåret alkoholmisbrukernes barn i FAS-gruppen dårligst på de ulike IQ-testene, men også barna i FAE-gruppen hadde mer reduserte evner enn de barna som utsatt for narkotika og legemidler i fosterlivet. Barna i alle tre gruppene hadde imidlertid konsentrasjons- og oppmerksomhetsproblemer, forteller Knut Dalen.
Farligere enn mange tror
Å bli utsatt for alkohol i fosterlivet, er mye farligere for barnet enn mange tror, og det er farligere enn medikamentmisbruk, ifølge Dalen, som understreker at slikt misbruk også gir kognitive skader hos barna og selvfølgelig bør unngås.
– Et stort problem i denne sammenhengen er at alkohol blir brukt av alle samfunnslag, og at selv moderate mengder ser ut til å kunne gi fosterskader, sier forskeren.
Gravide bør ikke drikke overhodet
Han mener at rådet til gravide bør være at de ikke drikker i det hele tatt.
– Det er uetisk å gamble på at det finnes en nedre grense for hvor mye alkohol gravide kan drikke uten at det går utover barnet. De kognitive skadene for barna er mer alvorlige enn tidligere antatt, poengterer han.
Bedre føre var...
– Totalt avhold er vel vanskelig, for ofte vet jo ikke en kvinne at hun er gravid før etter en viss tid?
– Alkohol virker negativt på barnet gjennom hele fosterlivet, så dersom man ikke er fremmed for å få barn, bør man være avholdende. Mange drikker for eksempel mye i ferier og får en positiv graviditetstest etterpå. I slike situasjoner bør man være klar over at alkoholinntaket kan påvirke barnet negativt senere i livet, svarer Knut Dalen, som til daglig arbeider ved universitetets institutt for biologisk og medisinsk psykologi.
Skriv kommentar
Dagens Medisin henvender seg spesielt til leger, farmasøyter, sykepleiere og beslutningstakere i helsesektoren. Kommentarfunksjonen er derfor først og fremst beregnet på tilbakemeldinger fra disse gruppene. Dagens Medisin forbeholder seg retten til å fjerne innlegg som er upassende eller i strid med god presseskikk.Artikkelen gir ikke belegg for å påstå at moderat alkoholbruk er skadelig for fosteret. Kun rusmisbrukende mødre er undersøkt. Undersøkelsen gir derfor ikke grunnlag for å påstå at "et glass rødvin" skader fosteret. Forfatterne har ikke lagt frem fakta som støtter opp under og legitimerer kravet om nulltoleranse. Offisiell norsk politikk på området lukter av moralisme mer enn av forskningsbasert sannhet.
Alle vil vel gi sitt barn så godt utgangspunkt som mulig. Og alkohol er noe man vet er skadelig for hjernen. Så hva er problemet? Kan godt forstå at noen har behov for å bagatellisere osv. Men, av hensyn til kommende barn med lærevansker, adferdsproblemer, AD/HD og andre vansker: Gi blivende mødre informasjon!
Typisk norsk skremselspropaganda. Den særnorske hysteriske talibanpolitikken ift alkohol her i landet er jo velkjent. Det er forskjell på misbruk og bruk. Er nok umulig å påvise avvik som kan relateres til et glass vin om dagen.
Eg set stor pris på at det er fleire kommentarar til artikkelen vår. I alle vitskaplege undersøkingar vil det vere metodiske ting som ikkje er gode nok. Vi kan likevel trekkje ut ein del informasjon frå denne undersøkinga, og i tillegg hjelpe oss med anna forsking som er gjort på feltet. Når det gjeld mengde alkohol som skal til for å skade fosteret, ser det ut til at det skal svært lite til dersom ein har maksimalt uflaks. Såleis kan eit vanleg, kultivert forbruk, vere farleg ved ein del høve. FAS er såleis eit problem som gjeld langt fleire enn dei som har eit alkoholproblem. Sjølv om det står att mykje forsking for at ein skal kunne svare på alle spørsmål, veit vi tilstrekkeleg i dag til å kunne seie at alkohol og graviditet ikkje høyrer saman.
Jeg tror de fleste kvinner som leser denne undersøkelsen vil tenke: "jammen, jeg er jo ikke alkoholiker, jeg tar bare et glass rødvin til lørdagsmiddagen."
De vil også ha store problemer med å identifisere seg med mødre som drikker så mye at de mister foreldreretten, slik mødrene til disse forsøksbarna har gjort.
Hvordan kan forskerne si at resultater av forskning på barn som har måtte tåle daglig alkoholpåvirkning over lengre tid, kunne si noe om hva som skjer med barn som har opplevd et par glass rødvin i uka i et par måneder?
Finnes det andre forskningsresultater som viser en statistisk signifikant forskjell i antall alkoholrelaterte skader i sør-europeiske land der det er kultur for daglig vindrikking, sammenlignet med land med mer begrenset alkoholbruk?
Det nevnes ikke noe i denne artikkelen i hvilken grad sosial bakgrunn har vært en del av denne studien? Hvis undersøkelsen er basert på 130 barn og unge i alderen fra fire til fjorten år hvor 123 av barna har vært gjennom omsorgsovertakelse grunnet foreldrenes rusmisbruk, så vil så vil jeg tro att oppvekstkårene til disse bara kan ha hatt en innvirkning på deres kognitive evner? Jeg betviler ikke at alkohol har en påvirkning fra dag en i svangerskapet men jeg betviler hvorvidt denne undersøkelsen viser at alkoholmisbruk i svangerskapet ene og alene er bakgrunnen for barnas kognitive begrensninger. Slik denne undersøkelsen fremstår i denne artikkelen virker den svært begrenset!
Dette er ikke akkurat sjokkerende, og folk som "ikke har visst bedre" bør skamme seg. Enhver som vet hvordan en dagen-derpå-dag føles bør klare å koble at alkohol ikke er særlig lurt å putte i seg, EI HELLER for et sårbart lite foster.
Bra dette belyses med vitenskapelige funn.
Flere nyheter
- Abonnere på nyheter:
- Nyhetsbrev
- RSS
- Mobil



Åpner rusakuttmottak i dag
Kanskje du ønsker å lese deg litt opp på temaet, Knut?
http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00004/IS-1284_4096a.pdf
(Denne rapporten kan anbefales, men det er kanskje verdt å merke seg at noen av de samme fagfolkene går igjen)..
(Utdrag): "Skader pga. alkohol på de fleste organer henger sammen med betydelig alkoholinntak tidlig i svangerskapet, når organene blir dannet. Alkoholinntak på over ni glass om dagen øker risikoen signifikant for medfødte avvik (54-58). Det er sannsynlig at store mengder alkohol over kort tid (såkalt ”binge drinking” = festdrikking) tidlig i svangerskapet kan forårsake slike avvik. Som sagt henger misdannelser av organer sammen med et stort alkoholinntak tidlig i svangerskapet. Hjernen er et unntak. Det er blitt publisert mer enn 2 000 vitenskapelige artikler som angår den teratogene (misdannende) effekten av alkohol på hjernen.."
For veldig mange kvinner i fertil alder er det heller ikke snakk om ET glass rødvin... Det er kanskje heller snakk om et par- tre episoder av forholdsvis høy promille før man vet at man er gravid... Dette holdt opp mot stadig flere utfordringer knyttet til barnehage-/skolebarn med ulike grader av oppmerksomhets- og konsentrasjonsvansker er det mulig dette kan indikere noe? Vi tar folat for å forebygge andre skader... ikke så veldig vanskelig å avstå alkohol heller så lenge man vet at det er skadelig?